Ministerul transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect care vizează majorarea tarifelor de utilizare a infrastructurii rutiere pentru vehiculele care transportă marfă. Mai exact, proiectul de ordin vizează TollRo, taxa pentru vehiculele de transport de marfă cu o MTMA mai mare de 3,5 tone.
Această taxă ar urma să fie implementată și pentru vehiculele cu transport mix, adică de persoane și mărfuri. Taxele urmează să fie stabilite în funcție de MTMA a vehiculului (greutatea maximă autorizată a vehiculelor), dar și de clasa de emisii poluante a acestuia.
Ce conține noul proiect aflat în dezbatere publică?
Proiectul de ordin, lansat de Ministerul Transporturilor, care, în prezent, se află în dezbatere publică ar urma să introducă o nouă grilă tarifară pentru vehiculele cu MTMA mai mare de 3,5 tone, inclusiv cele cu transport mixt.
Tarifele ar urma să crească direct proporțional în funcție de masa vehiculului, dar și invers proporțional cu norma de poluare.
Astfel, pentru categoria I de vehicule cu masă cuprinsă între 3,5 tone și 7, 5 tone prețul pentru EURO VI va fi de 0,0535 lei/km, pentru EURO V-IV va fi de 0,0615 lei/km, iar pentru EURO III-0 de 0,0695 lei/km.
Pentru categoria a II a de vehicule cu greutate cuprinsă între 7,5 tone și 12 tone prețul pentru EURO VI va fi de 0,0908 lei/km, pentru EURO V-IV de 0,1044 lei/km, iar pentru EURO III-0 prețul va fi de 0,1180 lei/km.
De asemenea, pentru categoria a III-a, pentru vehiculele de peste 12 tone, pentru EURO VI prețul va fi de 0,1523 lei/km, pentru EURO V-IV de 0,1752 lei/km, iar pentru EURO III-0 prețul va fi de 0,1980 lei/km.
Citește și: TollRO, o nouă taxă pentru șoferii români: Aceasta intră în vigoare de la 1 ianuarie 2026
Aceste taxe au ca scop descurajarea utilizării vehiculelor poluante.
Acest lucru înseamnă că, potrivit estimărilor, șoferii care dețin un vehicul din categoria I (3,5 – 7,5 tone), încadrat în norma de poluare EURO VI, ar urma să plătească 5,35 lei pentru a parcurge 100 km, iar cei care dețin un vehicul din aceeași categorie, dar clasificat ca EURO III, ar urma să plătească o taxă de 6,95 lei pentru aceeași distanță.
Șoferii prinși fără rovinietă vor plăti amenzi majorate
Cuantumul amenzii contravenţionale aplicate șoferilor în cazul lipsei rovinietei valabile ar urma să fie majorat.
Dacă în prezent, un șofer prins fără rovinietă plătește o amendă cuprinsă între 250 de lei și 500 de lei, iar pentru camioane amenda poate ajunge până la 4.500 de lei, Guvernul României vrea să majoreze de la 500 de lei pentru cea mai mică la 11.900 de lei maxim, în funcție de vehicul.
Iată cum vor arăta noile amenzi în funcție de categoria de autovehicul:
- Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone: amenda minimă va fi de 950 de lei și cea maximă de 1.900 lei
Citește și: Prețul rovinietei se va DUBLA! Cat vor plăti românii de la 1 ianuarie 2026
- Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone şi mai mică sau egală cu 7,5 tone: amenda minimă va fi de 1.550 de lei iar cea maximă de de 3.100 de lei
- Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone şi mai mică decât 12,0 tone: amenda minimă va fi de 2.750 de lei iar cea maximă de 5.500 de lei
- Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv): amenda minimă va fi de 3.550 iar cea maximă de 7.100 de lei
- Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv): amenda minimă va fi de 5.950 iar cea maximă de 11.900 de lei
- Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): amenda minimă va fi de 1.550 de lei iar cea maximă de 3.100 de lei
- Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): amenda minimă va fi de 2.750 de lei iar cea maximă de 5.500 de lei