Începând cu 1 ianuarie 2026, șoferii români vor fi nevoiți să plătească o nouă taxă pentru șoferi, conform noilor reglementări europene. Această taxă se va aplica atât șoferilor de autoturisme, cât mai ales celor care conduc camioane, care vor fi cei mai afectați. Implementarea acestei taxe face parte dintr-un plan amplu al Uniunii Europene pentru reducerea poluării și modernizarea infrastructurii rutiere la nivel continental.
România introduce o nouă taxă pentru șoferi
Noua taxă pentru șoferi, cunoscută sub denumirea de TollRO, se va calcula în funcție de numărul de kilometri parcurși, dar și de norma de poluare a vehiculului. Astfel, șoferii de camioane vor suporta o povară financiară semnificativ mai mare, deoarece tarifele aplicate vor crește considerabil, în funcție de emisiile de CO2 ale vehiculului.
Concret, pentru un șofer de camion care parcurge 100.000 de kilometri, taxa va putea varia între 1.200
Această taxă este obligatorie începând cu 1 ianuarie 2026 și este o adaptare la Directiva Eurovignette, care reglementează sistemul de taxare rutieră pentru vehiculele grele în Uniunea Europeană.
Scopul principal este reducerea impactului negativ asupra mediului prin stimularea utilizării vehiculelor electrice sau cu emisii reduse.Impactul economic și beneficiile noii taxe pentru șoferi
Autoritățile române au explicat că banii colectați prin această nouă taxă pentru șoferi vor fi folosiți exclusiv pentru întreținerea, modernizarea și dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.
Acest lucru ar trebui să aducă beneficii pe termen lung pentru toți utilizatorii drumurilor, prin creșterea siguranței și a calității rețelei de transport.Pe de altă parte, noua taxă va avea un impact economic asupra prețurilor la raft. Creșterea costurilor pentru transportatori va fi probabil transferată către consumatori, iar prețurile produselor ar putea crește cu până la 5-10%. Acest aspect ridică deja semne de întrebare și în rândul experților din domeniul economic și al consumatorilor.
Este important de menționat că sistemele similare de taxare au fost implementate cu succes în alte țări europene, precum Austria și Germania încă din 2005, iar alte state, precum Ungaria, Danemarca și Olanda, au adoptat sau urmează să adopte acest model.
Acest sistem oferă și un stimulent clar pentru trecerea la vehicule mai ecologice, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru camioanele electrice sau cele cu emisii reduse.Mihai Teodorescu, Managing Director la Eltra Logis, a declarat, potrivit fanatik.ro că: „ Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de ani de zile în Europa. Austria și Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendința se extinde acum la nivel european, Danemarca anunțându-și aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru 2025, urmată în 2026 de Olanda și România. Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferențiale pentru vehiculele mai puțin poluante”
Ce trebuie să facă șoferii români?
Pentru șoferii de camion, noua taxă va însemna o ajustare importantă în bugetele de exploatare, fiind necesară o planificare atentă a costurilor. În cazul autoturismelor, impactul financiar va fi mai redus, dar este important ca toți șoferii să fie informați din timp și să înțeleagă modalitatea de calcul și plata noii taxe.
De la 1 ianuarie 2026, toți șoferii trebuie să se conformeze noilor reguli, iar lipsa achitării taxei poate atrage sancțiuni semnificative. Sistemul de taxare va fi electronic, ceea ce înseamnă că plata se va face prin platforme online specializate, iar monitorizarea kilometrajului se va face cu ajutorul unor tehnologii moderne, care vor asigura corectitudinea calculului.