Inițiativa de a introduce materia „Educație Nutrițională” vine în contextul unei îngrijorări crescânde legate de obiceiurile alimentare nesănătoase ale copiilor și de incidența tot mai mare a obezității în rândul acestora.
Ce urmărește disciplina „Educație Nutrițională”
Demersul aparține președintelui Federației Române de Culturism și Fitness, Gabriel Toncean, care a lansat propunerea în urmă cu trei ani. În prezent, proiectul a fost aprobat de Ministerul Educației, iar orele dedicate nutriției vor fi, deocamdată, opționale.
„Este o materie opţională deocamdată, pentru că nu ştim interesul părinţilor. Odată ce interesul părinţilor va exista pentru această materie, începând cu anul viitor va deveni o materie de sine stătătoare. Din acest moment este sarcina şi rolul părinţilor să acceseze această materie şi să conştientizeze importanţa folosirii ei”,
Noua disciplină urmărește să-i familiarizeze pe copii cu elementele de bază ale nutriției și să le formeze obiceiuri sănătoase încă din primii ani de școală. Într-un context în care unul din patru copii din România este afectat de obezitate, implementarea unei astfel de materii vine ca o reacție firească la realitățile sociale.
Un cadru didactic implicat în proiect a atras atenția asupra modului în care s-a schimbat stilul alimentar în rândul celor mici: „E o perioadă în care se mănâncă de toate şi se mănâncă tot felul şi e foarte bine ca atenţia şi să îi învăţăm pe micuţi ca atenţia să fie pe o alimentaţie şi pe un trai sănătos”.
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
Ce spun specialiștii despre introducerea Educației Nutriționale în școli
Elevii încep să manifeste interes pentru ceea ce consumă, iar discuțiile despre etichete alimentare sau despre componentele nutriționale ale alimentelor nu mai sunt străine nici celor mai mici dintre ei. Cu toate acestea, cadrele didactice subliniază că este necesară includerea acestor informații într-un cadru organizat, în care copiii să înțeleagă impactul direct al alimentației asupra stării de sănătate.
„Copiii încep să devină preocupaţi de etichetele alimentelor, de principiile de nutriţie, însă cu toate acestea este nevoie ca în şcoli să existe capitole în care să se discute despre importanţa nutriţiei”, a spus o învăţătoare, conform sursei citate.
Părinții susțin inițiativa și consideră că introducerea unor noțiuni de bază legate de alimentație este esențială. O mamă a exprimat clar această idee: „Este un lucru foarte bun. Despre nutriţie trebuie să ştim de mici. Dacă nu avem grijă de felul cum ne alimentăm cred că… nu ştiu, e sănătatea noastră în joc”.
Orele de „Educație Nutrițională” vor fi susținute de cadrele didactice deja prezente în școli. În acest sens, Ministerul Educației și inițiatorii proiectului se află în discuții cu instituții de învățământ superior și cu medici pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională dedicate dascălilor.
Dieteticienii susțin ideea introducerii acestei materii și consideră că informațiile oferite vor aduce beneficii concrete asupra dezvoltării fizice și psihice a copiilor. Diana Crișan, specialist în nutriție, a detaliat, pentru aceeași sursă, aspectele urmărite în cadrul cursurilor: „Pentru copiii din clasele primare o alimentaţie echilibrată înseamnă să înveţe de ce este important să aibă în farfurie fructe sau legume, de ce este importantă sursa de proteină, care este rolul carbohidraţilor şi bineînţeles cum să facă alegerile între grăsimile sănătoase şi mai puţin sănătoase”.
Pe lângă alimentația sănătoasă, proiectul implică și dezvoltarea unei componente sportive, menite să completeze educația pentru un stil de viață sănătos.