Iar un kilogram nu inseamna o mie de grame, ci doar vreo noua sute si ceva. „ Sa vad daca m-a inselat la cantar. Am mai patit-o ”, spune o femeie care crede ca a cumparat 4 kilograme de mere. Cand, ce sa vezi? Cantarul arata doar 3,8 kilograme! „ Si a zis ca are cantarul bun ”, s-a plans femeia care nu s-a lasat pagubita cu una, cu doua: „ Merg inapoi la dansul! ”
Suparata, femeia se intoarce la taraba comerciantului de unde cumparase merele.
Ce alte explicatii mai au pregatite comerciantii care umbla cu ocaua mica? „ Doamna, n-am cantarit eu, a cantarit baiatul ” sau „ Doamna, suntem oameni, mai gresim ”.
„ Merg pe incredere ” sau „ Din graba, nu ma mai duc sa cantaresc. S-a intamplat sa fie si la sacul de cartofi, si la zahar, si in alimentara se intampla sa ne fure cate 5, cate 5 ”, spun oamenii.
##VIDEO105363##
Altii merg pe incredere: „ Cumpar de atatia ani si ne stim ”. Probabil pe asta se bazeaza si cei care incearca sa profite de pe urma oamenilor mult prea grabiti ca sa verifice. Nu se intampla numai in piata, ci si in magazine, acolo, unde uneori constatam ca greutatea inscrisa pe ambalaj difera de cea aratata de cantar. Cel putin asta am observat in laboratorul Larex, acolo unde specialistii ne-au recantarit mai multe produse.
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Spre exemplu, 300 de grame de rosii cherry sunt, de fapt, 282 de grame. Iar ca sa intelegeti ce inseamna diferenta de 18 grame, vedeti in imaginile video! Un alt produs, aceeasi verificare.
Chiar daca pentru noi, cumparatorii, o diferenta de 10, 20 sau 50 de grame nu inseamna prea mult, pentru vanzatori, profiturile sunt importante. Numai la ultimul control efectual in mai multe judete din tara, inspectorii OPC au descoperit nereguli serioase: zeci de mii de tone de zahar, faina si malai care cantareau cu 10- 15% mai putin decat greutatea inscrisa pe ambalaj.
Aceasta in conditiile in care legea spune clar ca marja de eroare nu trebuie sa depaseasca 3%. Marius Dunca, presedinte ANPC, explica: „ In asemenea situatie sunt foarte multe produse si mii si mii de tone. Ne dam seama ca cineva pierde. Cine pierde? Consumatorul ”.