Acte necesare pentru concediul de creștere a copilului 2025! Unde poate fi depus dosarul și cine sunt persoanele eligibile

Autor: Cristina Mocanu

Acte necesare pentru concediul de creștere a copilului 2025

Sursa: shutterstock.com

Ce acte sunt necesare în 2025 pentru concediul de creștere a copilului, care sunt condițiile de eligibilitate și unde poate fi depus dosarul?

Atunci când părinții își doresc să intre în concediu de creștere a copilului sunt nevoiți să pregătească un dosar care trebuie să conțină mai multe de acte standard valabile pentru toți solicitanții, dar și documente specifice, în funcție de tipul veniturilor obținute anterior nașterii copilului.

De ce acte aveți nevoie pentru concediul de creștere a copilului în 2025 și unde poate fi depus?

În 2025, părinții care doresc să beneficieze de concediu pentru creșterea copilului sunt nevoiți să pregătească un dosar complet, pe care apoi urmează să îl depună la primăria de domiciliu sau reședință.

Potrivit OUG nr. 111/2010 actele necesare variază în funcție de veniturile obținute anterior nașterii.

Astfel, pentru a putea depune dosarul veți avea nevoie de următoarele documente:

- cerere tip semnată de ambii părinți;

- actele de identitate ale ambilor părinți;

- certificatul de naștere al copilului și, după caz, hotărâre de adopție sau plasament;

- certificatele de naștere ale celorlalți copii aflați în întreținere;

- certificatul de căsătorie sau declarație în lipsa livretului de familie;

- adeverință de la Casa de Sănătate privind concediul de maternitate;

- dovada contului bancar pe numele solicitantului;

- declarații privind protecția datelor.

Citește și: O nouă lovitură pentru mame! Guvernul vrea să reducă indemnizațiile de creștere a copilului la 75%

Dosarul cu actele valabile trebuie depus:

- cu 30 de zile înainte de suspendarea activității (începerea concediului de creștere copil);

- în cel mult 60 de zile de la încetarea concediului de maternitate (care durează 42 de zile);

- de la data nașterii copilului, dacă nu se îndeplinesc condițiile de acordare a concediului de maternitate;

- începând cu data adopției, a instituirii tutelei, plasamentului sau plasamentului în regim de urgență sau încredințării, dacă cererea este depusă în termen de cel mult 60 de zile de la acea dată.

În funcție de tipul de venituri, potrivit avocatnet.ro, se vor mai adăuga câteva acte în plus precum:

1. Dacă solicitantul a avut venituri din salarii:

- adeverință de la angajator (original), care să menționeze:

- că persoana a realizat venituri salariale impozabile timp de 12 luni în ultimii 2 ani;

- nivelul lunar al acestor venituri și valoarea bonurilor de masă;

- prima și ultima zi de concediu de maternitate;

- data împlinirii celor 42 de zile de concediu postnatal;

- prima zi de concediu pentru creșterea copilului;

Citește și: Cine să fie oare vinovatul, în ceea ce privește moartea subită a Andreei Cuciuc? Mama tinerei, Diana Cuciuc, trage un semnal de alarmă important, pentru toți părinții! "Cu durere, dar și cu speranță!"

Citește si: Apariție neașteptată la înmormântarea Ioanei Popescu! Un bărbat apropiat din trecutul jurnalistei a venit să-și ia rămas-bun și a lăsat pe toată lumea fără cuvinte| EXCLUSIV

- dovada suspendării activității profesionale (copie după decizie, act adițional etc.).

2.Dacă solicitantul a avut venituri din drepturi de autor și conexe:

- declarația unică și adeverință de venit de la ANAF pentru anul anterior nașterii copilului și anul nașterii copilului;

- adeverință detaliată care să includă:

- venitul brut lunar;

- contribuțiile sociale reținute (CAS, șomaj etc.);

- impozitul reținut (procent și valoare);

- venitul net lunar;

- contractul pe drepturi de autor;

- dovada suspendării activității (copie după act adițional, decizie etc.);

- declarație pe propria răspundere privind prezentarea ulterioară a dovezii veniturilor efectiv realizate.

3.Dacă solicitantul este medic, avocat sau exercită alte profesii reglementate:

- declarația unică și adeverință ANAF pentru anul anterior nașterii copilului și anul nașterii copilului;

- adeverință de la barou sau instituția competentă, care să ateste întreruperea activității;

- declarație pe propria răspundere privind depunerea ulterioară a dovezii veniturilor efectiv realizate.

4.Dacă solicitantul este PFA (persoană fizică autorizată):

- declarația unică și adeverință ANAF pentru anul anterior nașterii copilului și anul nașterii copilului;

- rezoluția emisă de Oficiul Registrului Comerțului privind suspendarea activității (copie);

- declarație pe propria răspundere pentru prezentarea ulterioară a dovezii veniturilor efectiv realizate.

5.Dacă solicitantul a urmat cursuri de zi în sistemul de învățământ:

- adeverință de la instituția de învățământ care să ateste frecventarea cursurilor de zi fără întrerupere în anul anterior și în anul nașterii copilului;

- adeverință ANAF privind veniturile realizate, dacă este cazul.

Ce modificări au apărut în 2025?

De menționat este faptul că indemnizația pentru creșterea copilului este oferită lunar de către Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială, între 8 și 25 ale lunii, pentru luna anterioară, fie prin mandat poștal, fie în cont bancar.

Începând cu data de 1 august 2025, din indemnizația pentru creșterea copilului se reține 10% contribuție la CASS, sumă virată direct de agențiile teritoriale.

Citește și: Categoriile de români care vor fi scutite de la plata CASS după data de 1 august 2025

De asemenea, trebuie menționat faptul că dacă în perioada concediului se naște un alt copil, este necesar un nou dosar pentru prelungirea dreptului sau pentru solicitarea stimulentului de inserție. Părinții trebuie să anunțe primăria în maximum 15 zile lucrătoare dacă apar modificări care pot duce la suspendarea sau încetarea plății. Nerespectarea acestui termen poate atrage amenzi cuprinse între 500 și 2.000 de lei.