Se modifică admiterea la liceu. Ministrul Educației anunță o Evaluare Națională cu 3 probe

Autor: Bianca Vidoi
Se modifică admiterea la liceu
Sursa: Shutterstock

La finalul gimnaziului, elevii susțin Evaluarea Națională, examen format din două probe.

Evaluarea Națională reprezintă examenul susținut de elevi din România la finalul clasei a VIII-a. În prezent, Evaluarea Națională este formată din două probe, la Limba și literatura română și la Matematică, însă ministrul Educației își dorește să modifice structura acestui examen. Iată cum se va modifica admiterea la liceu.

Ministrul Educației anunță o Evaluare Națională cu 3 probe

La finalul clasei a VIII-a, elevii din România susțin Evaluarea Națională.

Acest examen este format din două probe scrise, la Limba și literatura română și la Matematică. Ministrul Educației, Daniel David, a susținut că dorește ca Evaluarea Națională să nu se concentreze doar pe aceste două materii, ci și pe științe sau materii socio-umane.

Modelul propus de ministrul Educației presupune ca Evaluarea Națională să fie formată din trei probe. Prima probă susținută de elevi va fi tot la Limba și Literatura Română, urmând ca a doua probă scrisă să rămână la Matematică.

Noutatea vine la a treia probă, acolo unde este propus un subiect format din mai multe sub-teste, atât din științe, cât și din materii socio-umane. În acest mod, elevii de clasa a VIII-a nu vor fi încărcați examene separate pentru fiecare disciplină.

Citește și: Schimbări majore la Evaluarea Națională: Elevii ar putea susține examenul și la Biologie, Istorie sau Geografie

„N-am spus că vom da opt materii sau cinci, câte competențe sunt. Am în minte, dar aștept să văd ce spun și alți specialiști, mai degrabă o probă, a treia probă, cu sub-teste, unele cu câțiva itemi de știință, altele cu câțiva itemi legați de disciplinele socio-umane, istorie-geografie. Și, atunci, ai avea, practic, note la matematică, la română și la sub-testele respective. Și, atunci, fiecare liceu vine și selectează lucrurile, în funcție de profilul pe care îl are (…) Dar nu opt sau cinci examene.

Aș vedea, mai degrabă, trei”, a declarat Daniel David în cadrul unui interviu pentru euronews.ro.

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Ce presupune să fii femeia din linia întâi a eleganței oficiale? Ce rol ocupă Delia Dinu în Departamentul Protocol al Președintelui, până pe data de 30 iunie, atunci când părăsește această funcție

Schimbările care vor fi aduse asupra Evaluării Naționale au scopul de a testa mai eficient competențele-cheie dobândite în gimnaziu. Noile schimbări aduse asupra examenului de la finalul gimnaziului sunt inspirate de testările din Italia și Franța, acolo unde testările nu sunt doar din două discipline.

„Soluția pe care o propun este să facem, de exemplu, cum fac și italienii, cum fac și francezii: să evaluăm mai multe competențe.

Adică să țintim competențele-cheie pe care noi le urmărim pe parcursul gimnaziului. Și, atunci, vei avea un rol informativ al acestei evaluări: vei ști cum și-a făcut gimnaziul datoria pentru a forma acele competențe-cheie”, a explicat ministrul Educației, Daniel David.

Se modifică admiterea la liceu

O altă modificare propusă de ministrul Educației este flexibilitatea în procesul de admitere la liceu. Cu ajutorul acestei flexibilități a procesului de admitere la liceu, instituțiile de învățământ vor putea să aleagă probele care contează mai mult, în funcție de profilul fiecăruia. Astfel fiecare instituție de învățământ va alege o pondere diferită pentru fiecare probă, în funcție de profilul educațional.

„Aş lăsa liceele cu diverse specializări să dea ponderi diferite probelor de acolo, în funcție de profilul pe care îl au. Mă aștept ca cei de la științe să valorizeze rezultatele la biologie și chimie poate mai mult decât alte rezultate, nu știu, din zona geografiei. Cei din zona socio-umană să valorizeze geografia și istoria, în comparație cu celelalte. Toate sunt luate în calcul, cu ponderi diferite”, a adăugat Daniel David.

Mai mult de atât, liceele vor primi libertatea de a rezerva câteva locuri pentru candidații cu potențial. În acest mod, elevii care nu au reușit să-și atingă potențialul în ziua Evaluării Naționale vor putea să primească a doua șansă. Este vorba despre elevii care au performanțe remarcabile în alte contexte, însă nu au obținut rezultate suficient de bune la Evaluarea Națională.

„Aș lăsa câteva locuri la dispoziția liceului. De ce? Tot pentru a ajuta copiii. Să nu fie evaluare punctuală. Că poate cineva, repet, bun la biologie și la chimie și olimpic, fără premiul mare pentru a ajunge pe altă rută acolo, a avut o zi proastă. Și, atunci, nu merită să-i dai o a doua șansă, pentru a intra la specializarea care îl interesează, de știință?”, a mai spus Daniel David.