Școala din România unde elevii învață doar 4 zile pe săptămână

Autor: Cristina Mocanu

Liceul din România unde elevii învață doar 4 ore pe săptămână

Sursa: shutterstock.com

Un liceu de top din România testează un program de patru zile pe săptămână pentru elevii din anii terminali.

Elevii de la un liceu de prestigiu din România învață doar patru zile pe săptămână. Măsura face parte dintr-un proiect-pilot aprobat de Ministerul Educației. Liceul a trecut la acest program special din luna aprilie a acestui an.

Program de patru zile pentru elevii unui liceu de prestigiu din România

Începând din luna aprilie, Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea a trecut la un program special pentru elevii de clasa a XII-a. Aceștia vin la școală doar pentru materiile de Bacalaureat, limba și literatura română, matematica sau istoria și disciplina la alegere. Restul materiilor sunt studiate în regim asincron, de acasă.

Directorul liceului, Livia Muntean, a explicat pentru eBihoreanul că măsura vine ca urmare a încărcării excesive a orarului. Elevii de profil real au în clasa a XII-a 14 materii, dintre care doar trei contează la Bac.

La specializările umaniste, situația este și mai dificilă, mai exact la filologie-jurnalism, elevii au 20 de discipline, dintre care doar trei sunt de examen.

„Am pornit de la constatarea că în perioada aceasta copiii sunt captați de pregătirea pentru bacalaureat și admiterea la facultate. Tentația lor de a trata cu superficialitate celelalte discipline- nu din desconsiderație, ci pentru că nu au timp, la cât de multe ore au în planurile-cadru- este reală”, a declarat directoarea Livia Muntean.

Citește și: Elevii și studenții și-ar putea primi bursele de performanță înapoi: Ministrul Educației: „Bursele sunt importante”

De asemenea, fiecare materie de Bac are alocată câte o oră suplimentară de pregătire gratuită, susținută de profesorul de la clasă. Astfel, elevii petrec între trei și patru ore zilnic la școală, dedicate strict examenului maturității.

Citește și: Ce spune Nicușor Dan cu privire la SPP-istul care a întors privirile domnișoarelor. Mai este sau nu în slujba edilului?

Citește si: Când va avea loc deschiderea noului an școlar? Ministrul Educației, Daniel David, a făcut anunțul pe care toți elevii și părinții îl așteptau, după boicotul profesorilor: „Mesajul meu este simplu”

Ce înseamnă studiul asincron și cum sunt evaluați elevii

În anul școlar 2024-2025, profesorii materiilor „non-Bacalaureat” au predat până la sfârșitul lunii martie toate lecțiile. În ultimele nouă săptămâni de școală, rolul lor a fost să evalueze progresul elevilor pe baza temelor și proiectelor transmise prin platforma online a colegiului.

Elevii își organizează singuri timpul pentru aceste discipline, dar notele nu se vor acorda „pe ochi frumoși”.

Mai exact, profesorii trebuie să verifice atent materialele primite și se asigură că munca elevilor reflectă cunoștințele acumulate. Părinții au fost informați, de asemenea, despre noul sistem și își pun încrederea în responsabilitatea copiilor, iar majoritatea elevi au rezultate foarte bune.

Mulți dintre elevi s-au declarat încântați de noua structură și spun că pot învăța mai eficient pentru Bacalaureat și pentru admiterea la facultate, fără să fie copleșiți de un program aglomerat și de mai multe materii secundare care, consideră ei, că nu le sunt de folos.

„Am decis ca la disciplinele care nu sunt de bacalaureat studiul să continue asincron, ceea ce înseamnă că elevii primesc teme și proiecte în platforma digitală pe care am implementat-o în școală și tot acolo le soluționează. Elevii pot face asta oricând doresc, atât timp cât respectă termenele limită impuse de profesori. De exemplu, pot dedica ziua din săptămână în care nu vin deloc la școală”, a mai precizat directoarea Livia Muntean.

Citește și: Elevii a două şcoli din Bucureşti învață în 3 schimburi. Ministrului Educaţiei a reacționat: „E ilegal”

Schimbarea face parte dintr-un program mai amplu inițiat de Ministerul Educației. Din 2023, școlile au posibilitatea de a propune experimente educaționale, menite să testeze noi forme de predare și evaluare.

Unitățile care primesc avizul ministerului devin „școli-pilot” și au obligația de a raporta periodic rezultatele, scopul fiind acela de a verifica dacă modelele propuse sunt eficiente și dacă pot fi extinse și la alte licee.

Programul va continua și în anul școlar  2025-2026, urmând ca profesorii să analizeze rezultatele. Dacă elevii reușesc să obțină performanțe mai bune la Bacalaureat și să se pregătească mai bine pentru admiterea la facultate, modelul ar putea fi extins în toată țara.