Un nou proiect de lege aflat în dezbatere în Camera Deputaților propune ca profesorii să fie obligați să raporteze autorităților cazurile de violență și abuz asupra copiilor vulnerabili. Inițiativa vizează protejarea elevilor aflați în situații de risc, în special a celor cu părinți plecați în străinătate.
Profesorii vor raporta poliției cazurile de violență asupra elevilor vulnerabili! Proiectul se află în dezbatere în Camera Deputaților
Profesorii obligați să raporteze abuzurile asupra copiilor
Un nou proiect de lege depus spre dezbatere la Camera Deputaților vizează protejarea copiilor vulnerabili, în special a celor ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, prin impunerea obligativității ca profesorii și școlile să raporteze autorităților cazurile de violență și abuz. Inițiativa legislativă, care propune modificarea și completarea Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar, are ca obiectiv principal creșterea implicării instituțiilor de învățământ în identificarea și semnalarea situațiilor de risc la care pot fi expuși elevii.
Conform avocatnet.ro, proiectul propune ca școlile să fie obligate să informeze autoritățile competente în situațiile în care elevii se află în pericol din cauza violenței fizice, emoționale sau sexuale, a consumului de alcool sau substanțe psihoactive, a tendințelor de automutilare sau a riscului de suicid.
Scopul acestei măsuri este de a crea un mecanism eficient de prevenire și intervenție, prin care autoritățile să fie alertate la timp și să poată lua măsuri adecvate pentru protejarea copiilor vulnerabili. În expunerea de motive care însoțește propunerea legislativă, inițiatorii subliniază importanța colaborării între școală și familie, precum și rolul activ pe care cadrele didactice trebuie să îl joace în acest proces.Citește și: Vine vacanța de toamnă pentru elevi! Când începe și cât durează prima vacanță din anul școlar 2024-2025
Școlile obligate să colaboreze îndeaproape cu direcțiile de asistență și protecție a copilului
Un element esențial al acestei inițiative este obligativitatea de raportare a cazurilor de elevi care prezintă un risc crescut de a fi victime ale violenței sau abuzului. Școlile vor trebui să colaboreze îndeaproape cu direcțiile de asistență și protecție a copilului, pentru a crea și actualiza periodic un Registru județean unic de evidență a copiilor cu părinții plecați în străinătate.
Un alt aspect important al proiectului de lege este asigurarea sprijinului psihopedagogic pentru elevii cu părinți plecați în străinătate. Consilierii școlari vor avea responsabilitatea de a întocmi și de a actualiza semestrial o evidență a acestor elevi, în colaborare cu diriginții claselor.
De asemenea, vor organiza activități de consiliere psihopedagogică de grup, adaptate la nevoile specifice ale elevilor afectați, și vor desfășura ședințe de consiliere individuală lunare pentru a sprijini dezvoltarea emoțională și mentală a acestor copii.Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Citește și: De astăzi, 11 noiembrie 2024, ratele la credite vor scădea! Află care este suma exactă
În eventualitatea identificării unor situații de abuz sau violență, consilierul școlar, dirigintele sau orice alt cadru didactic vor avea obligația de a sesiza imediat conducerea școlii, care, la rândul său, va informa direcțiile de asistență socială și protecția copilului. Această abordare proactivă urmărește să asigure o intervenție promptă și adecvată în cazurile de pericol, reducând astfel riscul ca elevii vulnerabili să rămână expuși unor situații de abuz sau neglijență.
Pe lângă aceste măsuri, propunerea legislativă stabilește că profesorii diriginți trebuie să mențină o comunicare constantă cu părinții, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, pentru a-i ține la curent cu situația școlară a elevului și pentru a-i implica în mod activ în educația acestuia. În cazul părinților care solicită sprijin, consilierii școlari pot facilita sesiuni de consiliere individuală sau de grup pentru aceștia, fie față în față, fie online, pentru a oferi un suport suplimentar în gestionarea problemelor emoționale și comportamentale ale copiilor.
Inițiativa legislativă propune și responsabilizarea cadrelor didactice în sensul identificării prompte a riscurilor și comunicării acestora către autorități, pentru a asigura un mediu educațional sigur și sprijinitor pentru toți elevii. Astfel, profesorii nu vor mai avea doar rolul de educatori, ci și de observatori atenți ai comportamentului elevilor, capabili să detecteze semnele timpurii ale unor probleme care ar putea necesita intervenția imediată a autorităților competente.
Este important de reținut că, pentru ca această propunere legislativă să devină lege, ea trebuie să treacă prin mai multe etape legislative. În primul rând, trebuie votată de Camera Deputaților și de Senat, urmată de promulgarea de către președintele țării și publicarea în Monitorul Oficial. Doar după îndeplinirea acestor pași, măsurile propuse vor putea intra în vigoare și vor putea fi aplicate în școlile din România.
Prin această inițiativă, legiuitorii își propun să consolideze protecția copiilor vulnerabili și să creeze un mediu educațional sigur, unde nevoile și problemele elevilor să fie tratate cu maximă seriozitate. Aceasta este o măsură care subliniază importanța colaborării strânse între școală, familie și autorități în vederea protejării drepturilor și siguranței copiilor, în special a celor aflați în situații dificile din cauza plecării părinților la muncă în străinătate.