Evaluarea Națională 2025 a debutat cu proba scrisă la Limba și literatura română, iar, așa cum se întâmplă în fiecare an, profesorii corectori au avut parte nu doar de dificultăți în exprimare, ci și de adevărate momente de umor involuntar. Peste 159.000 de elevi de clasa a VIII-a au susținut examenul, iar lucrările corectate au scos la iveală numeroase „perle” care au stârnit atât amuzament, cât și îngrijorare.
Cuvântul cheie pentru admiterea la liceu rămâne: Evaluarea Națională 2025. Rezultatele obținute în cadrul acestei sesiuni sunt esențiale pentru repartizarea computerizată și intrarea la liceul dorit. Deși majoritatea elevilor s-au străduit să obțină punctaje cât mai bune, alții s-au remarcat prin greșeli spectaculoase de logică, ortografie și exprimare.
Subiectele de la Evaluarea Națională 2025 – Limba română
La proba de Limba și literatura română din cadrul Evaluării Naționale 2025, elevii au avut de analizat două texte suport: unul din romanul Toate pânzele sus! de Radu Tudoran și altul din jurnalul de
Pe baza acestor texte, elevii au avut de răspuns la întrebări de înțelegere, vocabular, comparații, dar și de redactat o compunere despre o întâmplare dintr-o excursie. Aici s-a produs și adevărata „explozie” de creativitate – adesea, într-un mod complet neintenționat.
Citește și: UPDATE Evaluarea Națională 2025: S-a afișat baremul oficial la Matematică
Perle de la Evaluarea Națională 2025
Dincolo de greșelile gramaticale, cele mai amuzante momente sunt cele surprinse în compuneri sau răspunsuri greșit interpretate. Iată câteva dintre cele mai memorabile perle de la Evaluarea Națională 2025:
“Personajul avea un cap de păsărică și niște șoareci deasupra genunchilor”
“Omul era îmbrăcat căcăcios (sic!), așa cum îl descrie autorul, și era peticit ca Franchenștain”
“Reușita unei călători depinde în primul rând de punga cu mâncare. Mama pune cornuri, tata pune bere”
“Sunt mut în vorbire și scriu mult pe foaie. Mai ales în compuneri”
“Am făcut o excursie în stomacul meu. Am intrat pe gură, unde am văzut o carie nouă. M-am aruncat pe gât și am făcut Pleosc! în stomac. Acolo am găsit un burger făcut pilaf și o înghețată topită, când a început să plouă. Am uitat că atunci beam niște ceai”
“Când plecăm la mare, mama pregătește senvișuri și apă, a zis că nu ia pizza că vomit în mașină”
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Greșeli gramaticale evidente
La proba de limba română din cadrul Evaluării Naționale 2025, mulți elevi au dat dovadă de lipsuri serioase în ceea ce privește gramatica și ortografia. Iată câteva exemple relevante:
“Să fi elev e foarte greu. Eleviii au teme foarte multe”
“De o dată cerul s-a înorat”
“Am ajuns la Zoo, unde tigrul a mâncat capul unui coleg. Dar noi l-am scos, iar doctorii l-au cusut la loc. Apoi neam jucat în parc”
Asocieri surprinzătoare și explicații greșite
Unele cerințe ale subiectului au solicitat compararea operelor propuse cu lecturi cunoscute din bibliografia suplimentară. Iată câteva perle de logică apărute în răspunsurile elevilor:
“Asociez cartea ‘Toate pânzele sus’ cu ‘Fram’, pentru că în amândouă e ocean și animale marine”
“Această operă are multe în comun cu Greuceanu, pentru că și marinarii sunt niște uriași ai mărilor”
Un alt exemplu este explicarea expresiei „a tăia frunze la câini”, care a pus în dificultate mulți elevi:
“Să tai frunză la câini înseamnă să hrănești câinii. Și ei au nevoie să mănânce legume”
Citește și: Când se afișează rezultatele la Evaluarea Națională 2025
Conform baremului oficial al Evaluării Naționale 2025, exprimarea coerentă este punctată cu 5 puncte, ortografia cu 4 puncte, punctuația cu 3 puncte, iar respectarea numărului minim de cuvinte – cu alte 3 puncte. Așadar, o simplă compunere plină de greșeli poate însemna pierderea unor puncte esențiale pentru media de admitere la liceu.
Astfel, Evaluarea Națională 2025 rămâne un moment-cheie în parcursul educațional al elevilor. Deși perlele de la examen pot stârni zâmbete, ele reflectă și o problemă reală: lipsa de pregătire, atenție și seriozitate. Cu toate acestea, ele rămân parte din tradiția anuală a examenului, amintindu-ne că școala poate fi, uneori, un loc în care umorul apare în cele mai neașteptate moduri.