Pensionarii români din străinătate trebuie să respecte mai multe reguli pentru a primi pensia. În urma noii legi a pensiei, pensionarii stabiliți în diaspora trebuie să depună certificatul de viață de două ori pe an. În caz contrat, pensiile românilor riscă să fie suspendate. Iată care este termenul limită pentru depunerea actului.
Pensii suspendate pentru românii care nu prezintă acest document
Noua lege a pensiilor, intrată în vigoare la data de 1 septembrie 2024, a stabilit ca pensionarii nerezidenți să trimită certificatul de viață semestrial, din proprie inițiativă. Pensionarii trebuie să depună certificatul de viață de două ori pe an, astfel încât beneficiarii să le dovedească autorităților că sunt în viață, dar și pentru a opri virarea banilor către persoane decedate sau către conturi unde nu există un beneficiar real.
Beneficiarii care nu depun certificatul de naștere la timp riscă să li se suspende automat plata pensiei începând cu luna următoare. Reluarea plății drepturilor de pensie se realizează după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării.
„În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).
Citește si: AVEM PRIMA REACȚIE a lui Irinel Columbeanu după ce Monica Gabor s-a întors în România: „Nici nu m-a...”
Reluarea plății drepturilor de pensie se va face după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.”, a explicat cnpp.ro.
Care este termenul limită pentru depunere
Certificatul de viață trebuie depus de două ori pe an de către pensionarii nerezidenți. Prima verificare din cursul anului calendaristic are loc în intervalul 1 ianuarie- 31 martie, în timp ce a doua verificate din cursul anului calendaristic are loc între 1 iulie – 30 septembrie. Pensionarii stabiliți în străinătate trebuie să depună certificatul de viață până la finalul acestei luni, mai exact până la data de 30 septembrie 2025, astfel încât drepturile bănești să nu fie suspendate.
Documentul poate fi trimis către casa teritorială de pensii prin poștă, fax, e-mail, date care se găsesc pe site-urile oficiale ale instituțiilor, dar și pe site-ul CNPP.
La semnarea certificatului de viață, beneficiarii trebuie să fie asistați de o autoritate legală de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
„Sintagma "autorități legale" se referă la instituții de pensii ori de securitate socială, autorități administrative locale, misiuni diplomatice, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL- UIL) din Italia, etc.”.