Printr-un ordin recent, cadrelor didactice li se interzice să discute în fața clasei sau în cadrul ședințelor cu părinții despre punctajele individuale obținute de elevi la testările cu subiect unic sau la Evaluarea Națională, notează epitești.ro.
Profesorii nu mai pot vorbi despre rezultatele elevilor în fața clasei
Această decizie extinde regulile de anonimizare deja aplicate în cazul examenelor naționale, unde rezultatele sunt afișate prin coduri, și la testările standardizate de la clasele mici. Deși aceste evaluări sunt notate cu calificative, ce pot fi convertite în note la cererea părinților, profesorii nu mai pot face referiri publice la scorurile obținute.
Accesul la aceste informații este restricționat doar la cadrul didactic, elev și părintele acestuia. În consecință, întâlnirile cu părinții nu mai pot include comparații între performanțele elevilor sau discuții despre „clasamente” în clasă.
Măsura a fost primită cu reacții împărțite. Unii părinți o consideră un pas benefic, care protejează copiii de rușinare, etichetări sau demotivare. Alții, însă, acuză lipsa de transparență și spun că o astfel de abordare poate afecta competitivitatea în rândul elevilor.
Ce părere au profesorii
Profesorii spun că, în discuțiile individuale, părinții continuă să solicite informații comparative despre copii, în timp ce psihologii atrag atenția că tendința de a face comparații există oricum, fie ea exprimată sau nu. Elevii simt diferențele de nivel, iar acest lucru le poate influența încrederea și motivația, notează sursa menționată mai sus.
Citește și: Vacanță pentru toți elevii din România, în luna octombrie: Câte zile stau copiii acasă
Unii directori de școli susțin că adevărata problemă nu este regula în sine, ci mentalitatea unor părinți care evaluează succesul școlar doar prin comparații. Soluția, spun ei, stă în informarea constantă și schimbarea modului în care părinții se raportează la educație.