Pentru a reduce numărul accidentelor rutiere și a spori disciplina în trafic, Poliția Română folosește peste 1.200 de radare, atât fixe, cât și mobile, în întreaga țară. Conform datelor furnizate de Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), la solicitarea avocatnet.ro, rețeaua de monitorizare a traficului rutier include 808 radare portabile și 402 radare mobile instalate pe autospecialele de poliție.
Această infrastructură tehnică are scopul de a contribui activ la creșterea siguranței rutiere și la prevenirea comportamentului periculos în trafic.
Cum funcționează radarele fixe și cele mobile și unde sunt amplasate
Radarele fixe sunt montate în puncte strategice stabilite în baza unor analize statistice privind frecvența accidentelor. Potrivit legii, aceste dispozitive trebuie amplasate în locuri vizibile și anunțate prin panouri de avertizare, contribuind astfel la descurajarea șoferilor care depășesc limita legală de viteză.
Citește și: Cu cât poți depăși viteza legală în 2025 fără să plătești amendă
Pe de altă parte, radarele mobile sunt mult mai flexibile. Instalate pe autospecialele de poliție, acestea pot fi mutate rapid și sunt concentrate în zonele cu risc ridicat de accidente, acolo unde datele istorice arată o incidență crescută a coliziunilor grave sau a comportamentului agresiv în trafic.
Scăderea accidentelor în 2025
Conform raportului IGPR, între 1 ianuarie și 27 aprilie 2025, numărul accidentelor rutiere grave a scăzut semnificativ față de aceeași perioadă din 2024. Mai exact, au fost raportate 927 de accidente grave în 2025, față de 1.147 în 2024, ceea ce reprezintă o reducere cu 220 de cazuri. Această tendință pozitivă sugerează că utilizarea intensă a radarului – atât fix, cât și mobil – are un impact benefic asupra comportamentului șoferilor.
Deși Poliția Română nu poate atribui în mod direct această scădere exclusiv prezenței cinemometrelor, corelația între monitorizarea traficului și reducerea accidentelor este evidentă.
Întrebați despre posibilitatea achiziționării unor noi radare, reprezentanții IGPR au menționat că procesul depinde de fondurile disponibile. Modernizarea echipamentelor de supraveghere este o prioritate, dar implementarea acesteia se face etapizat, în funcție de bugetul alocat.
În contextul digitalizării și al tehnologiilor inteligente, se discută tot mai des despre radare cu laser, camere de recunoaștere automată a numerelor de înmatriculare și alte soluții moderne menite să îmbunătățească eficiența supravegherii traficului.
Ce trebuie să știe șoferii despre prezența radarului în trafic
Pentru șoferi și mai ales pentru șoferii profesioniști, este esențial să fie informați despre modul de funcționare al radarelor. Nerespectarea limitelor de viteză poate duce nu doar la amenzi, ci și la suspendarea permisului de conducere, în funcție de gravitatea faptei.
Citește și: Noi reguli de la UE pentru șoferii români: Se schimbă data de expirare a permisului de conducere
Este important de reținut că radarele mobile nu sunt întotdeauna semnalizate, iar polițiștii rutieri pot utiliza tehnica „radar la pândă” în zone cu risc ridicat. Scopul acestora nu este sancționarea în masă, ci prevenirea accidentelor prin impunerea respectării regulilor de circulație.
Astfel, cu o rețea formată din peste 1.200 de radare – fixe și mobile – Poliția Română își consolidează poziția în lupta împotriva accidentelor rutiere. Datele recente arată o scădere semnificativă a numărului de accidente grave, ceea ce subliniază importanța acestor măsuri.
Pe măsură ce traficul rutier devine tot mai aglomerat, utilizarea tehnologiei moderne pentru monitorizarea traficului și identificarea comportamentului agresiv devine esențială. În final, respectarea regulilor rutiere, conștientizarea riscurilor și o infrastructură bine pusă la punct rămân pilonii unui trafic sigur pentru toți participanții.