Documentul pe care trebuie să îl depună copiii de peste 16 ani pentru a putea beneficia de pensia de urmaș

Autor: Cristina Mocanu

Documentul pe care trebuie să îl depună copiii de peste 16 ani pentru a putea beneficia de pensia de urmaș

Sursa: shutterstock.com

CNPP anunță că elevii și studenții de peste 16 ani care primesc pensie de urmaș trebuie să depună anumite documente pentru a putea primi, în continuare, banii. Despre ce documente este vorba?

Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a transmis o atenționare importantă pentru copiii care beneficiază de pensie de urmaș și au împlinit vârsta de 16 ani. Odată cu apropierea începerii noului an școlar, aceștia trebuie să depună un nou document pentru a nu pierde dreptul la pensie.

Documentul pe care trebuie să îl depună copiii pentru pensia de urmaș

Odată cu apropierea începerii noului an școlar, copiii cu vârsta de peste 16 ani trebuie să depună o adeverința de elev care atestă continuarea studiilor pentru a nu pierde dreptul la pensie.

Mai exact, copiii urmași în vârstă de peste 16 ani au obligația să depună adeverința în original, eliberată de instituția de învățământ, din care să reiasă că sunt înscriși și urmează cursurile în anul școlar curent. Documentul trebuie prezentat la casa teritorială de pensii de care aparțin.

Potrivit CNPP, adeverința trebuie depusă în maximum 10 zile calendaristice de la data începerii anului școlar, iar în cazul studenților, termenul este de 10 zile de la începutul anului universitar.

Citește și: Când vor fi virate pensiile pe card în luna septembrie 2025

„Casa Națională de Pensii Publice reamintește copiilor beneficiari de pensie de urmaș cu vârsta mai mare de 16 ani că este necesar să depună adeverința privind continuarea studiilor în termen de 10 zile de la data începerii anului școlar”, au

precizat reprezentanții CNPP.

Cine are dreptul la pensia de urmaș

Dacă documentul nu este prezentat în termenul legal, plata pensiei de urmaș aferente lunii noiembrie se suspendă, iar beneficiarul pierde sumele aferente, conform procedurii prevăzute de lege.

Potrivit CNPP, dreptul la pensia de urmaș le revine următoarelor categorii de copii:

- până la vârsta de 16 ani;

- până la împlinirea vârstei de 26 de ani (fără a depăși această vârstă) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora;

Citește și: Când va anunța Iancu Sterp sexul copilului? Tânărul a făcut anunțul: “Cred că v-am ținut un pic cam mult pe jar.”

Citește si: Membru AUR, mort în accidentul din Drăgușeni! Vasile și-a dus prietenul bolnav de cancer la tratament ul cu citostatice

- pe toată durata invalidității de orice grad, dacă invaliditatea, dovedită prin decizie medicală asupra capacității de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situațiile de mai sus.

Trebuie menționat faptul că cererea de pensionare, însoțită de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul titularului dreptului de pensie, tutorele/curatorul acestuia sau persoana căreia i s-a încredințat sau i s-a dat în plasament copilul minor. De asemenea, cererea mai poate fi depusă şi prin mandatar, desemnat prin procură specială, la casa de pensii competentă teritorial în funcţie de domiciliul solicitantului, cu excepția cererilor depuse în aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internațional la care România este parte.

De ce acte aveți nevoie pentru înscrierea la pensia de urmaș?

Conform CNPP, pentru a putea intra in posesia pensiei de urmaș aveți nevoie de următoarele documente:

- cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 7 la norme);

- certificatul de deces al susținătorului decedat, în original şi copie;

- actele de stare civilă ale urmașilor şi ale reprezentantului legal, după caz, în original şi copie;

- decizia medicală asupra capacității de muncă, în cazul în care titularul pensiei de urmaș este invalid, în original;

- Adeverința de studii, în cazul urmașilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original, sau, după caz, adeverință de studii tradusă şi legalizată, în situația în care urmează studiile în străinătate, în original;

- actul doveditor al cauzei decesului, dacă decesul soțului susținător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în copie;

- copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă- FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în cazul în care decesul a fost cauzat de un accident de muncă;

Citește și: Cum pot încasa seniorii din România pensia direct pe card: De ce documente au nevoie și unde pot fi depuse

- copie a fișei de declarare a cazului de boală profesională- BP2, avizată de direcția de sănătate publică, şi copie a certificatului medical constatator al decesului, din care să rezulte că decesul a fost cauzat de boală profesională;

- copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislației de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveția/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securității sociale.