După ce prețurile călătoriilor cu metroul în București s-au mărit de la 1 ianuarie 2025, acestea urmează să se scumpească din nou. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul Ministerului Transporturilor, un bilet Metrorex nu va mai costa 5 lei, ci 7.
Din ce motiv s-au scumpit călătoriile cu metroul
Proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.1026/2021
„ Începând cu data de 1 ianuarie 2025, tarifele la călătoria cu metroul au fost modificate prin Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 4094/2024 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 1.026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul ”
Respectivul proiect a fost supus dezbaterii publice într-o perioadă în care oamenii aveau alte preocupări, mai exact în ajunul Crăciunului. De asemenea, proiectul s-a discutat la Minister pe data de 30 decembrie.
Mărirea tarifelor la transportul public a intrat în vigoare la 1 ianuarie. Din această majorare a fost asigurată creșterea salariilor angajaților la Metrorex cu suma de 1.050
de lei/ persoană, întrucât Unitatea – Sindicatul Liber Metrou amenința cu greva.Metrorex ar putea reduce fondurile pentru întreținere
În Nota de fundamentare a proiectului de Ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii se menționează că această modificare vizează exclusiv titlurile de călătorie valabile doar pentru metrou, fără a include titlurile „metropolitan integrat”, care permit accesul atât la rețeaua de metrou, cât și la mijloacele de transport public de suprafață din București și județul Ilfov, operate de transportatori cu contracte de servicii publice încheiate cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (ADI-TPBI).
„Ultima modificare a acestor tarife a avut loc la 1 august 2021 în condițiile în care, cel puțin pentru perioada august 2021 – septembrie 2024, prețurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel: pentru combustibili 131,07%, pentru apă, canal 151,63%, pentru energie termică 153,91%”, se menționează în document.
De asemenea, la 1 ianuarie 2025 a avut loc o altă majorare de tarif, de la trei la cinci lei.
Conducerea Metrorex și-a exprimat nemulțumirea față de situația generată de acordarea sporului de metrou și angajaților care nu desfășoară activitate în subteran, inclusiv șoferilor și personalului de conducere din sediul central, situat la etajul 9. Cu toate că această practică a fost criticată, sporurile respective au fost menținute.
Adunarea Generală a Acționarilor a solicitat ca acest beneficiu să fie acordat exclusiv personalului care își desfășoară activitatea în subteran, însă, momentan, această modificare nu poate fi pusă în aplicare.
Prin urmare, bugetul Metrorex pentru anul 2025 va fi construit cu un sold zero, ceea ce indică faptul că eventualele economii ar putea fi realizate prin diminuarea alocărilor destinate întreținerii și reparațiilor.