Ajutorul de deces 2025: Câți bani se acordă și cine poate beneficia de această indemnizație

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 07 nov 2025, 12:22

Ajutorul de deces 2025

Sursa: shutterstock.com

Ajutorul de deces în 2025 ajunge până la 8.620 de lei. Cine are dreptul la această indemnizație unică, cum se solicită și ce documente trebuie depuse la Casa Națională de Pensii Publice?

Ajutorul de deces reprezintă o formă de sprijin financiar acordată de stat, prin intermediul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), pentru acoperirea unei părți din cheltuielile funerare. În 2025, valoarea acestui ajutor a fost majorată prin lege și poate ajunge la 8.620 de lei. Indemnizația se acordă persoanelor care au suportat costurile înmormântării unui asigurat, pensionar sau membru de familie neasigurat, în baza unor documente justificative.

Cine poate primi ajutor de deces

Ajutorul de înmormântare se acordă în cazul decesului:

- Asiguratului sau pensionarului;

- Persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii;

- Persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului, până la 2 ani, sau până la 7 ani în cazul copiilor cu handicap, dacă anterior intrării în concediu persoana era asigurată obligatoriu;

- Membrului de familie neasigurat al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.

Citește și: Când sunt încărcate cardurile educaționale pentru anul școlar 2025-2026. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului, ajutorul se acordă unei singure persoane care poate dovedi că a suportat cheltuielile funerare.

Aceasta poate fi soțul/soția, copilul, părintele sau altă persoană fizică ori juridică.

Care este valoarea ajutorului de deces în 2025

Conform Legii nr. 10/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pentru 2025, cuantumul ajutorului este:

- 8.620 de lei pentru decesul pensionarului sau al asiguratului;

- 4.310 lei pentru decesul unui membru de familie neasigurat.

Citește și: În ce circumstanțe a cunoscut-o Cristian Botgros, pe Andreea Cuciuc? Tânărul a fost prezent la Balul Bobocilor, în seara în care tragedia a avut loc! "Vedeam cum crește!"

Citește si: El știe unde e Dani Mocanu! Ce se întâmplă acum cu artistul și evenimentele la care urma să cânte, în timp ce poliția îl caută în toată România

Plata ajutorului de deces se face în termen de 3 zile lucrătoare de la depunerea solicitării, prin casa teritorială de pensii în a cărei rază își are domiciliul persoana trecută la cele veșnice sau solicitantul, după caz.

Solicitarea ajutorului de deces se poate face în termen de prescripție de 3 ani de la data emiterii certificatului de deces. După efectuarea plății, plătitorul este obligat să înscrie pe verso-ul certificatului de deces mențiunea „Achitat”, împreună cu data, semnătura și ștampila instituției.

Actele necesare pentru solicitarea ajutorului de deces

Pentru persoanele fizice, documentele obligatorii includ:

- Cererea pentru acordarea ajutorului de deces;

- Certificatul de deces în original și copie;

- Actul de identitate al solicitantului;

- Actele de stare civilă care dovedesc calitatea de soț/soție sau gradul de rudenie cu decedatul;

- Dovada suportării cheltuielilor funerare (facturi sau bonuri fiscale);

- Adeverințe medicale sau acte care atestă calitatea de asigurat, după caz;

- Declarație pe propria răspundere în cazul membrilor de familie neasigurați;

- Procură specială, dacă solicitarea se face prin reprezentant.

Citește și: Pensionarii cu venituri mici vor primi un ajutor de 400 de lei înainte de Crăciun: Anunțul ministrului Muncii despre recalcularea pensiilor

În cazul persoanelor juridice, documentele necesare includ cererea, certificatul de deces, actul de identitate al reprezentantului legal, dovada suportării cheltuielilor, contract de prestări servicii, procură specială și dovada calității de asigurat, după caz.

Ajutorul de deces este gândit să ofere un sprijin rapid familiilor care se confruntă cu pierderea unei persoane dragi. Acest ajutor poate fi accesat atât de pensionari și asigurați, cât și de membrii de familie neasigurați.