Traficul aglomerat și poluarea cresc în București de la o zi la alta, iar autoritățile caută soluții pentru fluidizarea circulației. Consilierul general PSD Dan Cristian Popescu a depus un proiect care prevede introducerea unei taxe pentru vehiculele înmatriculate în alte județe. Măsura, denumită rovinietă urbană, ar putea schimba modul în care circulă zilnic peste 35% dintre mașinile care tranzitează Capitala.
Primăria Capitalei cere introducerea rovinietei urbane
Conform proiectului depus la Primăria Capitalei, toate vehiculele neînmatriculate în București sau Ilfov ar urma să plătească o taxă pentru accesul pe drumurile publice din Capitală. Plata s-ar putea face pentru diferite perioade: o zi, o săptămână, o lună sau un an, iar verificarea se va realiza prin camere fixe și mobile de recunoaștere a numerelor de înmatriculare.
Pentru autoturisme, valorile propuse sunt de 3,5 euro/zi, 6 euro/7 zile, 9,5 euro/30 de zile și 50 euro/an.
Sumele colectate vor fi folosite exclusiv pentru proiecte de mobilitate durabilă, extinderea rețelelor Park & Ride și măsuri anti-poluare, ceea ce ar putea aduce beneficii concrete pentru traficul și calitatea aerului din Capitală.
Primăria vrea să reducă plouarea și aglomerația din trafic
Bucureștiul se confruntă cu o supraaglomerare a traficului rutier, cu peste 1,4 milioane de autovehicule zilnic, dintre care 35% provin din alte județe. Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2021-2030 și datelor ANPM, această presiune generează pierderi medii de timp de peste 134 de ore pe an per șofer și poluare semnificativă cu PM10 și NO2.
Dan Cristian Popescu a explicat că proiectul își propune să influențeze trei categorii de șoferi, pe cei care locuiesc în București, dar au mașinile înmatriculate în alte județe, cei care vin punctual în Capitală și cei care tranzitează orașul. Prin introducerea rovinietei urbane, autoritățile urmăresc să încurajeze utilizarea transportului public, a parcărilor Park & Ride și a centurilor ocolitoare, reducând astfel aglomerația.
„Am identificat trei categorii (de persoane afectate, n.r.). Sunt cei care stau în Bucureşti, dar şi-au înmatriculat mașina în alt județ; ori îşi vor muta maşina pe Bucureşti, ori vor circula mai rar. O a doua categorie o reprezintă oamenii care vin în Bucureşti pentru o problemă punctuală, o zi- două, iar pe aceştia vrem să îi încurajăm să lase mașina în park&ride şi să ia mijloacele de transport în comun. A treia categorie este a celor care tranzitează zona Bucureștiului. Pe aceştia vrem să îi încurajăm să folosească centurile ocolitoare sau variantele de ocolire, pentru a nu mai intra în Bucureşti" a precizat Dan Cristescu, potrivit observatornews.ro.
Citește și: Prognoza meteo pentru joi, 9 octombrie 2025: Meteorologii ANM anunță care sunt zonele unde va mai ploua azi
În plus, măsura ar putea determina locuitorii Capitalei să își înmatriculeze mașinile în București, ceea ce ar duce la o colectare mai corectă a impozitului auto și la ajustarea asigurărilor în funcție de riscul real, corelat cu traficul din oraș.
După aprobarea proiectului, direcțiile de specialitate ale Primăriei Generale, împreună cu Brigada Poliției Rutiere, vor elabora regulamentul detaliat și procedurile tehnice în termen de 90 de zile. Consilierul general a precizat că rovinieta urbană ar putea fi supusă dezbaterii publice și apoi adoptată în ședința CGMB din noiembrie sau decembrie.
„Foarte mulţi bucureșteni sunt de acord cu proiectul.(...) Este o chestiune care contribuie la reducerea traficului în Bucureşti şi a poluării. Cred că, cel puţin pentru o anumită perioadă, trebuie adoptat. Măcar pentru cinci ani cred că se poate adopta", a mai precizat Dan Cristescu.