Românii urmează să fie notificați prin SMS când le va expira buletinul: Proiectul de lege a trecut de Senat

Autor: Cristina Mocanu

Românii urmează să fie notificați prin SMS când le va expira buletinul

Sursa: pexels.com

Persoanele a căror acte de identitate urmează să le expire vor primi SMS de avertizare. Legea a trecut de senat

Românii vor primi notificări prin SMS când documentele de identitate, cum ar fi buletinul, pașaportul sau permisul de conducere, urmează să expire, conform unui proiect de lege adoptat de Senat. Inițiativa urmărește să simplifice demersurile birocratice și să ajute cetățenii să evite situațiile de ilegalitate.

SMS din partea statului pentru actele expirate

Potrivit romania-actualitati.ro, românii vor primi notificări prin SMS sau e-mail pentru a-i avertiza că anumite documente, cum ar fi buletinul, pașaportul sau permisul de conducere, urmează să expire în trei sau șase luni.

Acesta este rezultatul unui proiect de lege adoptat recent de Senat, în calitate de prim for sesizat.

Proiectul de lege, are ca scop facilitarea interacțiunilor birocratice pentru cetățeni. Inițiatorii subliniază că, din cauza ritmului accelerat al vieții cotidiene, cetățenii pot uita sau amâna reînnoirea documentelor personale. În acest context, autoritățile competente vor trimite notificări cetățenilor cu 90 sau 180 de zile înainte de expirarea documentelor prin SMS sau e-mail.

Dacă autoritățile nu dețin datele de contact ale cetățeanului, notificarea va fi realizată prin poștă.

Citește și: Redobândire permis suspendat 2024. Ce trebuie să faci ca să intri mai repede în posesia carnetului auto

Care sunt beneficiile Proiectului de Lege

Senatorul Raoul Trifan a evidențiat importanța acestei măsuri pentru procesul de digitalizare a administrației: „Statul trebuie să facă tot ce-i stă în putință să ușureze pe cât posibil interacțiunile birocratice dintre instituţii şi cetățean.

Tehnologia există, bazele de date există, singurul lucru care pare să lipsească este voința de a pune tehnologia să lucreze în folosul oamenilor.”

Proiectul de lege aduce multiple beneficii atât cetățenilor, cât și autorităților:

- Pentru cetățeni: Le reamintește să-și reînnoiască actele de identitate la timp, evitând amenzile și situațiile de ilegalitate. Le permite, de asemenea, să se programeze din timp, evitând cozile la ghișee.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

- Pentru stat: Permite actualizarea bazelor de date și gestionarea mai eficientă a resurselor, asigurând servicii mai bune pentru cetățeni.

Proiectul de lege a fost susținut de majoritatea senatorilor, fiind adoptat cu 99 de voturi în favoare și o singură abținere. Următorul pas este dezbaterea și votul final în Camera Deputaților, care este forul decizional în acest caz.

Parlamentarii vor putea emite ordonanțe în timpul vacanței parlamentare

În altă ordine de idei, proiectul de lege privind protecția drepturilor consumatorilor așteaptă votul decizional al Camerei Deputaților.

Documentul asigură cadrul necesar pentru accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă a consumatorilor despre caracteristicile esențiale ale produselor, precum și protejarea și asigurarea drepturilor și intereselor persoanelor fizice împotriva practicilor incorecte.

Tot la Camera Deputaților așteaptă votul decizional proiectul de lege privind abilitarea guvernului de a emite ordonanțe în timpul vacanței parlamentare. Acest document stabilește domeniile în care executivul va putea emite ordonanțe în perioada iulie-august, inclusiv finanțe și economie, sănătate, afaceri interne, transporturi și infrastructură.

Joi, pe 30 mai, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat că anul acesta, administrațiile locale vor avea la dispoziție 50 de milioane de lei pentru digitalizare. Fondurile sunt destinate primăriilor de comune, orașe, municipii și consiliilor județene, iar pentru anul 2024 au fost alocați 50 de milioane de lei pentru a asigura servicii pentru 1.000 de primării și consilii județene. Suma ar putea crește până la 200 de milioane de lei în 2025, în funcție de solicitări.

Citește și: În cât timp vine amenda pentru rovinietă? Ce prevede legea

De ce acte ai nevoie când îți expiră buletinul?

Atunci când îți expiră buletinul ai nevoie de următoarele acte:

 

  • - Cerere pentru eliberare buletin
  • - Certificatul de naștere, original și copie
  • - Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
  • - Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
  • - Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
  • - Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
  • - Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie
  • - Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate – 7 lei (pentru cei care optează pentru buletin simplu)

 

Aceste fonduri vor fi utilizate pentru interconectarea platformelor existente ale primăriilor cu platformele de plăți electronice, cum ar fi ghiseul.ro, pentru adaptarea sau reconstrucția site-urilor fiecărei primării conform unui format standardizat național și pentru achiziționarea de soluții de securitate cibernetică. Interoperabilitatea structurii IT va fi garantată atât la nivel județean, cât și național, furnizând un suport practic pentru autoritățile locale în standardizarea cerințelor pentru serviciile publice.