Începând cu data de 1 iulie 2025, asigurarea RCA va deveni mai costisitoare pentru toți șoferii din România. Această schimbare vine ca urmare a eliminării plafonării tarifelor, o măsură temporară care a ținut prețurile sub control în ultimul an. Potrivit experților în asigurări, odată cu această liberalizare a tarifelor, costurile pentru polițele RCA ar putea crește cu până la 18%.
Costul asigurării RCA ar putea trece chiar de 5.000 de lei
Conform surselor din piață, cei mai afectați de aceste scumpiri vor fi tinerii sub 30 de ani și șoferii din Capitală. În București, o poliță RCA pentru un autoturism cu o putere de până la 102 cai, condus de un tânăr sub 30 de ani, poate depăși deja 3.600 de lei, iar după 1 iulie prețul ar putea urca peste 4.200 de lei. În cazuri extreme, costul asigurării RCA ar putea trece chiar de 5.000
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a confirmat că perioada de plafonare se încheie la finalul lunii iunie. Astfel, companiile de asigurări vor avea libertatea să își stabilească propriile tarife, în funcție de calculele actuariale, fără nicio limitare impusă de stat. Această „dezghețare” a tarifelor a fost deja discutată în cadrul unei ședințe ASF din 18 iunie și va marca începutul unei noi perioade de volatilitate în piața asigurărilor auto obligatorii.
Citește și: Expiră plafonările la energie, alimente și RCA! Se anunță un val de scumpiri de la 1 iulie 2025
Cine va plăti cel mai mult pentru asigurarea RCA?
Piața asigurării RCA din România funcționează pe baza unor tarife de referință care diferă în funcție de mai mulți factori: vârsta șoferului, localizarea geografică, puterea mașinii și istoricul daunelor.
De exemplu, pentru un autoturism cu o putere de până la 136 de cai, condus de un șofer cu vârsta între 41 și 50 de ani, în zona București-Ilfov, prețul actual al unei polițe RCA este de aproximativ 2.260 lei. O creștere de 18% ar însemna un plus de aproape 400 de lei, ducând prețul la peste 2.600 lei. În același timp, pentru șoferii mai în vârstă, cu mașini mai puternice – de exemplu, până la 407 cai – tariful de referință poate depăși deja 4.100 de lei, iar după creșterea estimată, acesta ar putea urca la peste 4.800 de lei.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Citește și: O asistentă de la Spitalul Județean Sibiu a murit în timpul serviciului
Chiar și o majorare medie de 5% a prețului asigurării RCA ar genera costuri suplimentare importante. Pentru o poliță care costă acum 2.200 lei, o creștere de 5% înseamnă o cheltuială în plus de 110 lei, iar la 18% diferența devine de 400 de lei sau chiar mai mult. În multe cazuri, aceste sume afectează serios bugetul familiilor, în special dacă sunt mai multe autovehicule în gospodărie.
Citește și: Riscurile ascunse ale mașinilor second-hand: ce semne indică un trecut cu daune majore
Pe fondul acestor scumpiri, analiștii avertizează că prețurile RCA nu vor fi singurele care cresc. Costurile mai mari pentru asigurarea RCA pot genera un efect de domino, influențând indirect și alte servicii din economie – de la transportul de marfă și persoane, până la prețurile produselor alimentare și bunurilor de larg consum.
Astfel, asigurarea RCA devine un subiect tot mai sensibil pentru șoferii români, mai ales în contextul actual al eliminării plafonării tarifelor. Odată cu această liberalizare, de la 1 iulie 2025, prețurile vor crește semnificativ, în special pentru categoriile de șoferi considerate de risc crescut. Tinerii și locuitorii din marile orașe, în special București, vor fi nevoiți să suporte cele mai mari costuri.
Pentru a diminua impactul acestor scumpiri, șoferii sunt sfătuiți să compare ofertele disponibile pe piață, să analizeze cu atenție condițiile de asigurare și să încheie polițele RCA din timp, dacă este posibil. De asemenea, este important să se țină cont de istoricul de daune, deoarece acesta influențează direct prețul final al asigurării. Într-un context economic marcat de incertitudine, gestionarea eficientă a cheltuielilor cu asigurarea RCA devine o necesitate pentru fiecare proprietar de autovehicul.