Ministerul Mediului pregătește schimbări importante pentru Programul Rabla 2025, unul dintre cele mai populare programe de finanțare auto din România. Oficialii au anunțat că intenționează să excludă mașinile diesel noi din lista vehiculelor eligibile pentru finanțare, o măsură menită să sprijine tranziția către un transport mai ecologic.
Mașinile diesel ar urma să fie excluse din Programul Rabla 2025
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că acest program, care împlinește 20 de ani în 2025, va pune un accent mai mare pe finanțarea mașinilor prietenoase cu mediul. „La Rabla Clasic ne propunem să fim mai verzi. Să nu mai finanțăm și motorizările diesel. Aceasta este o decizie pe care am luat-o cu producătorii și importatorii auto. Dorim să finanțăm, în viitor, motoare prietenoase cu mediul”, a explicat ministrul, potrivit newsweek.ro.
Chiar dacă unele modele diesel de ultimă generație au emisii mai scăzute decât cele pe benzină, decizia reflectă angajamentul autorităților de a sprijini decarbonizarea sectorului auto. Măsura a fost luată după consultări cu producătorii și importatorii auto din România, iar scopul final este un parc auto mai sigur, mai eficient și mai puțin poluant.
Bugetul programului Rabla rămâne constant
Mircea Fechet a asigurat că bugetul pentru Rabla 2025 va fi cel puțin la nivelul celui din 2024.
„ Îmi propun ca bugetul programului rabla să fie cel puțin la fel de mare ca cel de anul trecut. Urmează, bineînțeles, să vedem, cum am spus și mai devreme, ce finanțăm și în ce cuantum. Dar nu îmi propun să reduc bugetul Programului Rabla” a mai spus ministrul.Ecotichetul pentru mașinile electrice a fost redus în 2024, ceea ce a afectat negativ vânzările din acest sector.
Tăierea ecotichetului Rabla Plus la jumătate în 2024 a avut un efect devastator asupra pieței de mașini electrice. Vânzările de autoturisme electrice noi au scăzut cu 36% față de 2023, ajungând la doar 9.743 de unități înmatriculate, conform statisticilor oficiale.
Mărcile preferate de români în acest segment au fost Dacia (3.263 unități), Tesla (2.550 unități) și Hyundai (599 de unități). Volkswagen și Renault au completat topul, însă cu volume semnificativ mai mici, sub 450 de unități fiecare.
Recomandările APIA pentru relansarea pieței auto
Pentru a sprijini dezvoltarea pieței de vehicule electrice, APIA a propus o serie de măsuri către autorități. Printre acestea se numără:
- Creșterea ecobonusului Rabla Plus pentru a restabili atractivitatea vehiculelor electrice.
- Dezvoltarea infrastructurii de încărcare prin înființarea unei Comisii Interministeriale pentru elaborarea unei strategii de extindere a stațiilor de încărcare.
- Politici fiscale echitabile, care să susțină decarbonizarea sectorului auto fără a penaliza disproporționat anumite categorii de consumatori.
- Campanii de informare și educare pentru a promova beneficiile mașinilor „verzi” și ale noilor tehnologii.
Aceste măsuri sunt esențiale pentru crearea unui mediu favorabil tranziției către transportul sustenabil și pentru a stimula interesul consumatorilor.
Planurile pentru perioada 2025-2030
Ministerul Mediului pregătește o strategie multianuală pentru perioada 2025-2030, menită să sprijine dezvoltarea pieței auto ecologice. Aceasta va include simplificarea procedurilor pentru accesarea fondurilor Rabla și promovarea producției locale de vehicule electrice. „Producerea acestor modele în România înseamnă timpi mai scurți de așteptare pentru cumpărătorii care își doresc mașini electrice. Totodată, ne dorim cât mai multe mașini electrice, prietenoase cu mediul înconjurător, mai ales în orașele mari unde traficul este un factor important al creșterii nivelului poluării aerului” a subliniat ministrul Fechet.
Citește și: Viitorul Mobilității: Mașini Electrice și Autonome- Suntem Pregătiți pentru Această Schimbare?
Programul Rabla 2025 marchează o schimbare importantă în politicile auto din România, concentrându-se pe reducerea poluării și sprijinirea tranziției către transportul electric. Eliminarea finanțării pentru mașinile diesel noi reflectă un angajament ferm al autorităților de a îmbunătăți calitatea aerului și de a reduce emisiile de carbon.
Cu un buget generos, creșterea ecotichetului și simplificarea procedurilor, programul promite să stimuleze adoptarea vehiculelor electrice și să contribuie la dezvoltarea unui parc auto modern, sigur și prietenos cu mediul.