Atât în cazul taximetriștilor, cât și al șoferilor ridesharing, s-au descoperit nereguli grave, ce au afectat în special clienții. În acest context, Consiliul Concurenței propune o serie de modificări legislative.
Citește și: Plăcuțele de înmatriculare ar putea fi livrate prin curier: Anunțul făcut de MAI
Noi reguli pentru taximetriști și șoferii de ridesharing
Situația stă astfel: Consiliul Concurenței s-a sesizat în cazul serviciilor de ridesharing, după ce a observat faptul că, într-un an și jumătate, peste 16 milioane de curse au avut un alt tarif
În 2023, pe o singură platformă, s-au încasat aproximativ 3 milioane de lei de la pasageri pentru curse anulate.
În ceea ce privește taxiurile normale, firma refuză apariția altor mașini, cu scopul de a-și crește profiturile.
„Sunt decizii pe care le iau conducătorii auto și ce credem noi că e în neregulă este că aceste modificări se fac fără acordul clienților. Pot fi situații în care clientul vrea să modifice traseul, și apar modificări de detalii din această cauză. Dar faptul că actuala legislație nu obligă să existe consimțământul pasagerilor credem că este problematic. Deschide poarta abuzului. Și faptul că pot conducătorii auto să anuleze cursa fără să plătească nicio penalitate, precum în anumite situații dacă pasagerul cere anularea, plătește o penalitate.
Sunt genul de modificări pe care am vrea să le vedem introduse la în reglementările privind transportul alternativ, care altfel merge bine. Una peste alta, România stă bine la capitolul transport, că e taxi tradițional sau că-i transportul alternativ. Avem tarife mici față de restul Europei. Serviciile sunt accesibile, în sensul că le găsim în marile orașe ale țării. Deci lucrurile stau mult mai bine decât mai peste tot în Europa.
Totodată, s-a descoperit faptul că firmele care dețin flote de mașini și plătesc șoferii care se înscriu pe aplicațiile de transport alternativ făceau evaziune fiscală.
Ce măsuri urmează a fi implementate
Deși există și acum o diferență între cele două servicii de transport, Consiliul Concurenței propune ca măsurile să avantajeze atât șoferii de taxi, cât și pe cei ai serviciilor ridesharing.
Astfel, regimul taximetriștilor ar urma să fie modificat și mult mai asemănător cu cel al șoferilor ridesharing în ceea ce privește primirea comenzilor.
Măsurile îi avantajează, desigur, și pe clienți.
„Încercăm să existe o concurență corectă între cele două forme de transport: taxiul tradițional și transportul alternativ. Ele nu pot fi identice, nu pot să aibă exact aceeași legislație, pentru că au alte tehnologii, au alte metode. În fapt, și taxiurile și transportul alternativ transportă pasageri. În sensul ăsta ei sunt în concurență și trebuie să aibă reguli care sunt cumva similare sau care au efecte alternative, să facem ca regulile să fie cât de apropiate se poate. Taxiurile vor rămâne diferite. Taxiul au o culoare specială în București, cel puțin, au o bandă specială pe care pot să meargă, au stații în care staționează, pot fi luați din stradă, deci au o serie de reguli care, într-un fel, îi avantajează. Credem că regimul lor trebuie modernizat. Faptul că ești obligat ca taximetrist să fii afiliat unui dispecer care primește comenzi telefonice e undeva anacronic. În ziua de astăzi se dau mult mai puține comenzi telefonic decât să dau prin diferite aplicații.
Cred că propunerile noastre sunt echilibrate, vin în sprijinul activității de taximetrie. Ce i-ar putea deranja pe ei e faptul că ni se pare că n-are sens să limităm numărul de taximetre, deci numărul de licențe. În unele orașe, precum e Bucureștiul, nici nu se folosesc toate licențele. E o problemă mai degrabă pentru alte orașe din țară. Credem că, din punctul ăsta de vedere, trebuie lăsată piața să funcționeze. Cine dorește să desfășoare taximetrie trebuie lăsat să o facă.
Al doilea lucru la care se vor opune unele dintre dispecerate este ideea de a nu mai exista obligația ca taximetriștii să fie afiliați unui dispecerat. Cred că și aici se poate găsi o formulă echilibrată. E important ca un pasager să știe că undeva cursa lui e luată în evidență. Dacă are o problemă în acea cursă să existe o posibilitate de a se depista în ce mașină, cine i-a prestat serviciul respectiv. Noi am propus să existe o centralizare pe o platformă națională. Altă variantă e să folosim actualele dispecerate, dar eliminând obligația de a avea conexiunea telefonică, acceptând că există și platforme online care pot să desfășoare exact același serviciu. În București, Startaxi, spre exemplu”, a declarat Bogdan Chirițoiu.