Jante de oțel (tablă) vs jante de aliaj: Pe care variantă mizezi?

Șoferii știu că fiecare anvelopă trebuie montată pe o jantă și au două opțiuni comune: jantă din oțel (tablă) sau jantă din aliaj.

Când vine vorba de a cumpăra jante auto, ei se gândesc la rezistența roților, de aceea vor să afle care este cea mai bună variantă, care sunt avantajele oferite de fiecare.

Există mai multe criterii, de care se poate ține cont când se aleg jantele auto.

Greutatea este un avantaj, dar și materialele din care sunt fabricate jantele

La jantele din aliaj, greutatea este mai mică, poate fi considerată un avantaj. Șoferii trebuie să știe că roțile din aliaj pot îmbunătăți performanțele de conducere, deoarece sunt mai ușoare decât roțile din oțel.

Jantele din aluminiu sunt dintr-un metal ușor, de aceea nu sunt atât de grele ca jantele din oțel. În prezent, producătorii folosesc tehnologii avansate, prin care obțin o grosime mai scăzută a pereților jantelor din oțel. Asta face ca greutatea lor să fie mai mică.

Cele mai ușoare jante, sunt cele care au în compoziție magneziu, sau care sunt din fibră de carbon. Jantele din carbon sunt ultra ușoare, dar și foarte scumpe.

Jantele din oțel sunt mai robuste

Șoferii care se gândesc la faptul că trebuie să conducă și pe drumuri neasfaltate, optează pentru jante de oțel (tablă). Acestea sunt mai robuste decât jantele din aluminiu.

Iarna, mai ales când se folosește sare rutieră, pentru drumurile acoperite de gheață, sunt indicate jantele din oțel, pentru că structura acestuia rămâne neschimbată în contact cu acest material antiderapant. Oțelul dacă este lovit puternic, se îndoaie dar nu se rupe, poate fi reparat relativ ușor. Jantele din oțel au o variație a rezistenței. Puterea și suprafața lor poate fi doar puțin compromisă de rugină. Dacă se observă rugina la timp, aceasta poate fi îndepărtată cu ușurință.

Specialiștii spun despre jantele din aliaj că sunt mai mult deteriorate de sarea rutieră și de pietriș, decât jantele din oțel. Dacă pe suprafața jantei din aliaj apar zgârieturi, aceasta se corodează și se deteriorează în timp. Asta face ca janta să fie instabilă, iar la un impact mare, se poate sparge. Prin urmare, jantele din aliaj sunt mai puțin robuste, comparativ cu jantele din oțel.

La impact dur, jantele din oțel se îndoaie, în schimb jantele din aliaj se rup

Specialiștii au realizat teste de presiune și sarcină laterală, pentru a verifica cum se comportă aceste jante din materiale diferite – aliaj și oțel. În urma unui test de presiune, s-a constatat că: o roată din aliaj atinge maxim 23 de tone de presiune, iar o roată din oțel poate ajunge la aproximativ 10 tone.

La testul de sarcină laterală, cu presa care zdrobește roata din centru, s-au obținut următoarele rezultate: janta din aliaj se sparge la o bubuitură catastrofală, iar janta din oțel doar se turtește puternic.

Aceste teste arată că, în urma unei lovituri puternice, este aproape imposibil de reparat o jantă din aliaj. În cazul unei jante din oțel, deformația produsă poate fi reparată.

Prețul face diferența între jantele din aliaj și jantele din oțel (tablă)

Șoferii știu deja că jantele din oțel sunt mai ieftine, decât cele din aliaj. Uneori, jantele din aliaj costă dublu ca cele din oțel (tablă). Când trebuie să înlocuiască jantele din aliaj, pentru că acestea s-au deteriorat, mulți dintre ei preferă să cumpere jante din același material, dar care sunt second-hand, pentru a plăti mai puțin.

Șoferii țin cont și de aspectul roților, ei consideră că jantele din aliaj arată mai bine, din punct de vedere estetic. Majoritatea sunt lustruite, lucioase sau cromate. Există diferite variante de jante: negre, argintii, în culoarea mașinii. Dacă se aleg jante din aliaj, se poate oferi mașinii un aspect mult mai modern și interesant.

Jantele din oțel sunt mai ieftine și mai robuste. Mulți șoferi le preferă și le aplică diferite capace de butuc din plastic. În acest fel, aspectul lor se îmbunătățește puțin. Gama capacelor din plastic este destul de variată, prin urmare șoferii mai pretențioși au de unde alege astfel de accesorii pentru mașina lor.

Despre jantele din oțel s-a spus că afectează ventilarea sistemului de frânare, mai ales dacă se folosesc la ele și capace din plastic. Aceste capace pot fi furate în parcări, de la mașină, sau pot fi pierdute la drum, în trafic.

Jantele din aliaj nu afectează ventilarea sistemului de frânare. Ele au o suprafață mare rămasă descoperită, căldura produsă de discurile de frână, care au fost suprasolicitate, se disipează în mod eficient, deci se răcesc mai repede. 

Jantele din oțel se aleg după caracteristicile mașinii, dar mai ales după diametrul găurii centrale. Dacă janta are un diametru mai mare decât butucul mașinii, este posibil să nu aibă un punct central de sprijin corespunzător. Ea va fi prinsă doar în șuruburi și asta, după o perioadă îndelungată de timp, poate produce ovalizarea găurilor de prindere. Acest inconvenient duce la desprinderea roții de pe mașină, la viteze mari, ceea ce este foarte periculos.

 

Clipul zilei pe KANALD.RO:
Recomandari
Te-ar mai putea interesa
Cookies