O nouă tragedie lovește sistemul educațional românesc. Adelina, o elevă de clasa a VIII-a, din localitatea Fântânele, județul Iași, a fost găsită fără viață de către propria familie, marți seară. Potrivit declarațiilor oferite de părinți și de cadrele medicale, adolescenta ar fi recurs la gestul extrem din cauza fricii și a presiunii resimțite în apropierea examenului de Evaluare Națională.
Aceasta urma să susțină azi, proba scrisă la Matematică.
Adelina a fost găsită spânzurată chiar de familia ei, marți seara. Fata locuia împreună cu sora ei mai mare. Mama lor a murit când fata avea doar trei ani, iar tatăl său a plecat la muncă în străinătate. Sora ei i-a ținut loc și de mamă și de tată, dar cu toate acestea se pare că cele două nu se înțelegeau pre bine, potrivit vecinilor lor.
Din păcate, chiar dacă i-au fost aplicate manevrele de resuscitare, fata nu a mai putu fi salvată și urmează să fie condusă pe ultimul drum.
Evaluarea Națională – între performanță și presiune psihologică
Pentru mulți elevi de clasa a VIII-a, Evaluarea Națională este percepută ca un examen definitoriu pentru viitorul lor educațional. În mod ideal, acest examen ar trebui să fie o etapă firească în parcursul academic, însă în realitate, presiunea acumulată din partea școlii, a familiei și a societății transformă această probă într-o sursă majoră de stres.
În cazul tinerei din Iași, mama ei a declarat că fata era extrem de tensionată în ultimele zile, fiind copleșită de emoții și teamă legată de performanțele pe care urma să le obțină la examen. În ciuda eforturilor familiei de a-i oferi sprijin, starea ei s-a înrăutățit. Medicii de la SMURD Iași au confirmat că adolescenta a fost găsită spânzurată, iar manevrele de resuscitare nu au avut succes.
Citește și: Când se afișează rezultatele la Evaluarea Națională 2025
Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi
„Ultima dată a fost văzută cu două ore înaintea solicitării la 112, mama acesteia declarând faptul că era stresată din cauza examenului. Familia a început manevrele de resuscitare cardio-pulmonară până la sosirea echipajului medical. S-a declarat decesul în cursul serii” a declarat dr. Diana Cimpoeșu, coordonator UPU-SMURD Iași, potrivit stirileprotv.ro.
Tot mai multe cazuri de sinucidere în rândul elevilor
Din păcate, cazul acestei eleve nu este unul izolat. În ultimii ani, România s-a confruntat cu un număr tot mai mare de sinucideri în rândul adolescenților, cauzate de stresul generat de examene. În ianuarie, un elev din Tulcea, în vârstă de 17 ani, s-a sinucis din cauza fricii legate de Bacalaureat, deși mai avea un an până la examen.
Presiunea continuă, lipsa unei consilieri psihologice eficiente în școli și a unui mediu educațional echilibrat transformă Evaluarea Națională și Bacalaureatul în obstacole greu de depășit pentru mulți tineri. Mulți dintre aceștia nu sunt pregătiți emoțional pentru a face față eșecului sau comparațiilor permanente.
Mesajul vocal lăsat de adolescentul din Tulcea a arătat o lipsă acută de motivație și o stare de epuizare psihică. Acesta precizând că se simte epuizat și că că nu mai are motivația necesară pentru a se pregăti.
Ministrul Educației promite schimbări în sistemul de învățământ
În lumina acestor tragedii, ministrul Educației, Daniel David, a subliniat necesitatea urgentă a unor schimbări de fond în sistemul românesc. Recent, el a aprobat un plan-cadru de reformă, care prevede modificări importante în structura curriculei școlare și în metodele de predare.
Daniel David susține că programa actuală este învechită, neadaptată cerințelor secolului XXI și că nu oferă elevilor competențele necesare pentru o educație modernă. Reforma propusă va include actualizarea manualelor, reducerea volumului de informații inutile și accentul pe dezvoltarea gândirii critice și a inteligenței emoționale.
Citește și: Evaluare Națională 2025: A fost publicat baremul oficial la Limba și literatura română!
Printre măsurile discutate se află și introducerea unui program național de consiliere psihologică în școli, destinat sprijinirii elevilor care se confruntă cu stres, anxietate sau alte probleme emoționale în perioadele de examene, cum este Evaluarea Națională.
Astfel, Evaluarea Națională nu ar trebui să fie o sursă de traume sau tragedii. Examenul trebuie regândit într-un mod care să încurajeze performanța, fără a afecta sănătatea mintală a elevilor. Cazul fetei din Iași ar trebui să determine autoritățile să acționeze urgent. Până când sistemul nu va prioritiza echilibrul emoțional al copiilor, astfel de drame vor continua să apară.