Discuțiile privind schimbarea sistemului bonus-malus aplicat pentru prețurile RCA au revenit în actualitate după ce vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a afirmat că sistemul este total decalibrat. Asociația Finprotect propune modificări pentru a crea un sistem mai eficient și just.
Apar modificări în sistemul bonus-malus de la RCA
Recent, discuțiile privind schimbarea sistemului bonus-malus aplicat pentru prețurile RCA au revenit în actualitate, în contextul unei declarații a vicepreședintelui Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu. Mititelu a afirmat că sistemul actual este total decalibrat, evidențiind că șoferii cu bonus maxim practic nu beneficiază de el, deoarece doar 1% dintre șoferi se află în partea de malus. Această situație subliniază o problemă de fond în modul în care este structurat și aplicat sistemul bonus-malus, lăsând neacoperite obiectivele inițiale de echitate și eficiență.
Asociația Finprotect, care se concentrează pe protecția consumatorilor de produse financiare nonbancare, a propus o modificare a sistemului. Gheorghe Cojocaru, vicepreședinte Finprotect, a declarat că este necesară o diferențiere a evenimentelor în funcție de valoarea daunelor produse. Conform propunerii, evenimentele care au ca rezultat doar prejudicii materiale ar trebui să fie sancționate mai puțin sever decât cele care implică vătămarea sănătății, integrității corporale sau decesul unei persoane, unde sumele de despăgubire sunt mult mai mari.
Această abordare ar crea un sistem mai real și eficient, care să recompenseze șoferii ce iau măsuri de prevenție și nu produc accidente.În prezent, majoritatea șoferilor se află în clase de bonus, însă reducerile la tarife nu se regăsesc în buzunarele lor de la un an la altul, din cauza creșterii prețurilor și a dezechilibrului generat inclusiv de calculul bonusului și al malusului.
Sistemul bonus-malus, introdus în 2017, este structurat pe 17 clase și reprezintă un mecanism utilizat în special în asigurările de răspundere civilă auto (RCA). Acest sistem ajustează prima de asigurare a unui șofer în funcție de istoricul său de conducere, fiind conceput pentru a răsplăti șoferii prudenți și pentru a penaliza pe cei care provoacă accidente.
Cu toate acestea, în forma sa actuală, sistemul nu reușește să ofere reducerile de tarife necesare pentru a reflecta riscul real asociat fiecărui șofer.Se cere introducerea unui sistem bonus-malus care să fie mai bine calibrat
În plus, asociația Finprotect subliniază necesitatea unui sistem bonus-malus care să fie mai bine calibrat pentru a reflecta corect riscurile și comportamentele șoferilor. Aceasta ar implica nu doar o reevaluare a modului de sancționare a accidentelor, ci și o restructurare a claselor și a modului în care sunt aplicate reducerile de tarife. Este esențial ca șoferii prudenți să fie motivați prin beneficii financiare tangibile, astfel încât să fie încurajați să continue comportamentul preventiv.
”Sistemul trebuie să fie real și eficient pentru a recompensa șoferii care iau măsurile de prevenție și nu produc accidente. Deși majoritatea șoferilor se află în clase de Bonus, reducerile la tarife nu se regăsesc în buzunarul oamenilor de la un an la altul din cauza creșterii prețurilor și a dezechilibrului generat inclusiv de calculul Bonusului și a Malusului”, a declarat Gheorghe Cojocaru, vicepreședinte Finprotect pentru economica.net.
Citește și: Ce riscă șoferii români care transportă cu mașina animale de companie. Sancțiunile pot depăși 3.000 de lei
În concluzie, discuțiile actuale despre schimbarea sistemului bonus-malus pentru prețurile RCA scot în evidență necesitatea unei recalibrări pentru a asigura eficiența și echitatea acestuia. Propunerile avansate de ASF și Finprotect ar putea duce la un sistem mai just și mai eficient, care să recompenseze cu adevărat șoferii prudenți și să penalizeze adecvat comportamentele riscante. O astfel de schimbare ar contribui nu doar la stabilitatea financiară a sistemului de asigurări, ci și la îmbunătățirea siguranței rutiere prin stimularea conducerii preventive.