Discuțiile privind schimbarea sistemului bonus-malus aplicat pentru prețurile RCA au revenit în actualitate după ce vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, a afirmat că sistemul este total decalibrat. Asociația Finprotect propune modificări pentru a crea un sistem mai eficient și just.
Apar modificări în sistemul bonus-malus de la RCA
Recent, discuțiile privind schimbarea sistemului bonus-malus aplicat pentru prețurile RCA au revenit în actualitate, în contextul unei declarații a vicepreședintelui Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu.
Asociația Finprotect, care se concentrează pe protecția consumatorilor de produse financiare nonbancare, a propus o modificare a sistemului.
În prezent, majoritatea șoferilor se află în clase de bonus, însă reducerile la tarife nu se regăsesc în buzunarele lor de la un an la altul, din cauza creșterii prețurilor și a dezechilibrului generat inclusiv de calculul bonusului și al malusului.
Aceasta este o problemă semnificativă, deoarece obiectivul sistemului bonus-malus este de a stimula comportamentul preventiv în trafic prin recompensarea financiară a șoferilor prudenți. În realitate, însă, acest obiectiv nu este atins, deoarece beneficiile promise nu se materializează din cauza disfuncționalităților sistemului.Sistemul bonus-malus, introdus în 2017, este structurat pe 17 clase și reprezintă un mecanism utilizat în special în asigurările de răspundere civilă auto (RCA). Acest sistem ajustează prima de asigurare a unui șofer în funcție de istoricul său de conducere, fiind conceput pentru a răsplăti șoferii prudenți și pentru a penaliza pe cei care provoacă accidente.
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Citește și: Ce categorie de femei se vor bucura de un al 13-lea venit? Unele vor beneficia și de prime de Crăciun!
Se cere introducerea unui sistem bonus-malus care să fie mai bine calibrat
În plus, asociația Finprotect subliniază necesitatea unui sistem bonus-malus care să fie mai bine calibrat pentru a reflecta corect riscurile și comportamentele șoferilor. Aceasta ar implica nu doar o reevaluare a modului de sancționare a accidentelor, ci și o restructurare a claselor și a modului în care sunt aplicate reducerile de tarife. Este esențial ca șoferii prudenți să fie motivați prin beneficii financiare tangibile, astfel încât să fie încurajați să continue comportamentul preventiv.
”Sistemul trebuie să fie real și eficient pentru a recompensa șoferii care iau măsurile de prevenție și nu produc accidente. Deși majoritatea șoferilor se află în clase de Bonus, reducerile la tarife nu se regăsesc în buzunarul oamenilor de la un an la altul din cauza creșterii prețurilor și a dezechilibrului generat inclusiv de calculul Bonusului și a Malusului”, a declarat Gheorghe Cojocaru, vicepreședinte Finprotect pentru economica.net.
Citește și: Ce riscă șoferii români care transportă cu mașina animale de companie. Sancțiunile pot depăși 3.000 de lei
În concluzie, discuțiile actuale despre schimbarea sistemului bonus-malus pentru prețurile RCA scot în evidență necesitatea unei recalibrări pentru a asigura eficiența și echitatea acestuia. Propunerile avansate de ASF și Finprotect ar putea duce la un sistem mai just și mai eficient, care să recompenseze cu adevărat șoferii prudenți și să penalizeze adecvat comportamentele riscante. O astfel de schimbare ar contribui nu doar la stabilitatea financiară a sistemului de asigurări, ci și la îmbunătățirea siguranței rutiere prin stimularea conducerii preventive.