Analiza tehnică a mașinii care i-a condus la moarte pe patru tineri în Munții Iezer arată că autoturismul s-a răsturnat de mai multe ori, iar pasagerii au fost proiectați în exterior, fiind cel mai probabil striviți de mașină.
În mașină se aflau mai multe persoane decât era indicat
Patru tineri au murit sâmbătă dimineața în cumplitul accident petrecut în Munții Iezer -Păpușa, după ce mașina 4x4 în care se aflau a ieșit de pe traseu și s-a răsturnat într-o prăpastie adâncă de aproximativ 300 de metri. Doar un tânăr de 20 de ani a supraviețuit.
În urma unei analize detaliate, specialiștii au ajuns la concluzia că mașina nu a căzut pur și simplu cu plafonul în jos, ci s-a rostogolit de mai multe ori pe un versant stâncos, cu o viteză estimată între 30-50 km/h. Impactul a fost mult mai puternic din cauza faptului că în autoturism se aflau cinci persoane plus bagaje, iar în mod normal ar fi trebuit să existe doar 4 persoane.
„Deformare severă pe toate laturile – sugerează răsturnări succesive, nu doar o cădere frontală. Acoperișul este turtit, stâlpii au cedat, iar partea frontală este complet strivită. Practic, mașina s-a descompus iar ocupanții au fost proiectați în exterior.
Vehicul încă complet închis structural – ceea ce exclude o cădere directă cu plafonul în jos sau alunecare pe plafon. Avem mai degrabă un rostogol continuu pe versant, cu acumulare progresivă de viteză și distrugere. Urmele de pe caroserie și starea finală sugerează un teren stâncos, dur, cu înclinare mare si viteza de 30-50km/h in rostogolire.
Cabina s-a compactat peste pasageri iar geamurile s-au spart – viteza acumulată în rostogolire a fost mare, iar masa suplimentară (5 persoane+ bagaje de camping) a crescut energia de impact. Dar chiar și goala mașina, ar fi arătat tot la fel”, scrie pe grupul de Facebook numit „Dacia Duster Trails & Technical”.
Șoferul ar fi încercat să testeze viteza mașinii sau să depășească un obstacol
Ștefan, șoferul de numai 20 de ani, primise mașina cadou de la părinți. Pasionat de off-road și cu experiență în astfel de trasee, nu și-ar fi imaginat că autoturismul se va transforma într-o capcană mortală pentru el, logodnica sa și alți doi prieteni.
Se pare că acesta s-ar fi abătut de la traseul principal și ar fi luat-o pe un drum vechi, îngust, folosit în prezent doar de ATV-uri. Acesta a încercat fie să testeze viteza autoturismului, fie să evite un obstacol dificil, ceea ce a dus la derapaj și pierderea bruscă a controlului.
În astfel de situații, ocupanții trebuie să coboare din mașină, lucru ce nu s-a întâmplat în acest caz, iar terenul instabil a cedat brusc.
După o asemenea tragedie care a îndoliat patru familii, specialiștii trag un semnal de alarmă pentru pasionații de off-road. Pe traseele montane înguste, circulația cu mai mulți pasageri sau chiar 2-3 crește riscul de răsturnare. Cea mai înțeleaptă decizie este ca, atunci când drumul se subțiază sau devine impracticabil, ocupanții să coboare din mașină sau șoferul să întoarcă mașina. Chiar și cel mai experimentat șofer poate fi păcălit de teren și condițiile vizuale.
„Ipoteză tehnică privind declanșarea accidentului. Există indicii că mașina s-a abătut, cam încă noaptea (după răsărit), de pe traseul principal și a intrat pe un fost drum auto, acum folosit doar de ATV-uri – foarte îngust. Asta cel mai probabil i-a furat inițial la ochi, pentru ca urmele de circulare ar fi fost prezente. Cel mai probabil, în acel punct unde drumul s-a strâmtorat brusc s-a încercat una dintre două variante: o întoarcere cu spatele sau o trecere cu risc crescut. Din ce am aflat (salvamont/supraviețuitor), șoferul a încercat sa forțeze/testeze mașina sa treacă de o zona grea, ceea ce înseamnă derapaj, span si alunecare laterala. Faptul ca nu au coborât din mașina sugerează ca ei se aflau in mers cu speranță ca trec, deci circulau și au fost surprinși brusc, nu a fost o manevra tactica ci o dezechilibrare brusca, de aici și ipoteza cedării unui mal. Din păcate nu avem poze de sus de la locul alunecării inițiale.
Observații importante pentru comunitate. Pe trasee montane înguste, nu este acceptabil să circuli cu toți pasagerii în mașină în zonele critice. Distribuția dezechilibrată a masei (5 persoane+ bagaje) a contribuit direct la instabilitate. Nu este anormal să circuli la limită în zone expuse, dar este absolut normal să întorci când vezi că drumul se subțiază. Toți știm cât de dificil este să dai cu spatele noaptea, în rampă sau pe drum strâmt. Dar toți șoferii offroad experimentați au trecut prin astfel de momente și au ales întoarcerea ca singura variantă sigură. Nu există offroader care să nu fi greșit traseul și să fi intrat, măcar o dată, pe un drum dezafectat. Este posibil ca la intrare drumul să fi părut practicabil – poate cu iarbă pe margini, panta vizual mică – dar apoi să se fi îngustat brusc, iar malul vegetal să fi înșelat privirea șoferului. O secundă de neatenție, o iluzie de aderență și... nimic nu mai poate fi salvat”, se mai arată în mesajul postat pe grup.