Utilizatorii de trotinete electrice vor trebui să respecte reguli mult mai stricte de acum încolo deoarece Comisia pentru Transporturi a Camerei Deputaților a adoptat marți, 11 noiembrie, raportul care modifică legea circulației, introducând noi condiții menite să crească siguranța rutieră. Printre cele mai importante măsuri se numără impunerea unei vârste minime de 16 ani, obligativitatea purtării căștii de protecție și introducerea asigurării RCA pentru toate trotinetele.
Reguli mai dure pentru trotinetele electrice
Comisia pentru Transporturi și Infrastructură a dat undă verde propunerii legislative care reglementează circulația trotinetelor electrice, adoptând un raport cu amendamente care vizează creșterea siguranței în trafic.
Deputatul Lucian Bode, unul dintre inițiatorii acestui act normativ, a explicat că modificările urmăresc protejarea tuturor participanților la trafic. „Prin amendamentele pe care le-au dezbătut în Comisia pentru Transporturi, au urmărit o mai mare siguranță în trafic, atât a utilizatorilor de trotinete electrice, cât şi a celorlalți participanți la trafic”,
O clarificare importantă se referă la definirea trotinetelor care pot circula legal pe drumurile publice. „ Faţă de raportul preliminar al Comisiei Juridice au intervenit câteva modificări, printre cele mai importante fiind: definirea clară şi cuprinzătoare a trotinetei electrice cu referire expresă la viteza de circulație admisă şi puterea electrică, pentru că cele două elemente sunt în strânsă legătură. Astfel, pe drumurile publice va fi permisă circulația trotinetelor electrice cu viteză maximă prin construcție care nu depăşeşte 25 km/h şi care sunt echipate cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 2 kW. Trotinetele care nu corespund acestor specificații tehnice şi care circulă pe drumurile publice, sunt în afara legii”, a precizat deputatul într-o postare pe Facebook.
RCA-ul devine obligatoriu la trotinetele electrice
Noua legislație prevede și o diferențiere clară între vârsta minimă pentru bicicliști și cea pentru utilizatorii de trotinete. „Am abordat diferențiat vârsta. Astfel, pentru trotinete electrice conducătorul trebuie să aibă vârsta de cel puţin 16 ani, iar pentru biciclete vârsta de cel puţin 14 ani”, a mai explicat Lucian Bode.
De asemenea, utilizarea căștii de protecție devine obligatorie pentru toți utilizatorii, indiferent de vârstă, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Excepție fac doar trotinetele electrice în regim self-service, unde utilizatorul nu deține cască personală. „Pentru aceştia din urmă, introducem obligativitatea de a-şi exprima consimțământul prin intermediul aplicației de închiriere, privind asumarea responsabilității pentru utilizarea trotinetei în lipsa căștii de protecție”, a precizat parlamentarul.
Citește și: Cum să alegi trotineta electrică pliabilă potrivită pentru stilul tău urban
O altă prevedere majoră se referă la introducerea asigurării obligatorii de răspundere civilă. „Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor, indiferent de tipul lor. Fără excepții! ASF va emite normele în termen de 60 de zile la data intrării în vigoare a legii.”, a transmis Lucian Bode.
Noi reguli pentru cei care dețin trotinete electrice
Proiectul legislativ aduce și noi interdicții menite să reducă numărul accidentelor provocate de neatenție. „În timpul deplasării pe drumurile publice, utilizatorilor le este interzisă folosirea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, audio sau video care le pot distrage atenția, iar încălcarea acestei norme va duce la sancţionarea utilizatorului cu amendă”, se arată în raport.
Deocamdată, proiectul nu este în vigoare. El urmează să fie dezbătut și de celelalte comisii co-raportoare înainte de a ajunge la votul final. „Raportul dat astăzi în Comisia pentru Transporturi va fi dezbătut şi de celelalte comisii co-raportoare, (...)pentru a deveni lege. Prioritatea noastră este protejarea vieţii tuturor participanților la trafic. Ne confruntăm cu un fenomen care ia amploare în mediul urban şi pe care îl luăm foarte în serios în calitate de for legislativ. Ceea ce noi reglementăm aici va fi aplicat în stradă de către oamenii legii. De aceea, ne dorim o lege clară, care să nu lase loc la interpretări şi care să fie aplicată cu rezultate reale în beneficiul şi pentru protejarea oamenilor”, a concluzionat Lucian Bode.