Motocicletele și bicicletele ar putea circula pe benzile destinate autobuzelor: Proiectul legislativ se află înregistrat la Senat

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 18 iun 2025, 14:01

Motocicletele și bicicletele ar putea circula pe benzile destinate autobuzelor

Sursa: sursă Kanal D România

Un nou proiect legislativ propune accesul motocicletelor pe banda de transport public, oprirea pe trotuar și manevrarea între coloane oprite. Află ce schimbări aduce Codului rutier!

Un nou proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune modificări semnificative ale Codului rutier, cu impact direct asupra celor care utilizează motociclete, mopede sau biciclete. Aceste măsuri vizează atât siguranța în trafic, cât și fluidizarea circulației în marile orașe, grav afectate de aglomerație. În centrul dezbaterii se află, așadar, rolul din ce în ce mai important al vehiculelor pe două roți, în special al motocicletelor, în contextul mobilității urbane moderne.

Motocicletele ar putea avea acces pe banda destinată transportului public

Una dintre cele mai importante modificări propuse este permiterea accesului motocicletelor și mopedelor pe banda destinată transportului public. Până în prezent, această bandă era rezervată exclusiv autobuzelor și troleibuzelor, însă proiectul de lege propune extinderea accesului și pentru vehiculele pe două roți motorizate. Această măsură este inspirată din modele occidentale unde utilizarea eficientă a benzii de transport public a dus la scăderea timpilor de deplasare și a nivelului de poluare.

O altă modificare majoră este reglementarea manevrei de avansare printre coloanele oprite – cunoscută ca lane filtering. Dacă proiectul va fi adoptat, motocicletele și mopedele vor putea depăși vehiculele staționate la semafor sau la treceri la nivel cu calea ferată, cu condiția să existe suficient spațiu lateral, să nu incomodeze celelalte vehicule și să nu depășească viteza de 20 km/h. Această practică este deja des întâlnită în trafic, dar în lipsa unei reglementări clare, motocicliștii riscă adesea amenzi.

Citește și: Schimbări majore la examenul auto din România: Reapare proba de poligon și testul psihologic va fie extins

Spațiu de siguranță pentru motociclete

Pentru creșterea siguranței, proiectul introduce și conceptul de „spațiu de siguranță pentru motociclete și mopede”. Acesta este un spațiu special marcat la semafoare și treceri de cale ferată, care permite motocicletelor să se poziționeze în fața celorlalte vehicule, reducând astfel riscul de accidente la pornirea de pe loc.

Citește și: Cazul cutremurător al celor două prietene, răpite și puse să-și sape singure mormântul. Una dintre ele a scăpat de gloanțe, ascunzându-se după trupul prietenei sale

Citește si: Alertă maximă! A revenit CIUMA! Primul deces înregistrat în ultimii 18 ani! Autoritățile sunt ÎNGROZITE

Un alt aspect interesant al proiectului este posibilitatea ca motocicletele, mopedele și bicicletele să poată opri pe trotuar, alături de vehiculele persoanelor cu dizabilități.

Cu toate acestea, oprirea ar fi permisă doar dacă se asigură un spațiu de minimum un metru pentru circulația pietonilor și dacă nu există interdicții exprese semnalizate.

Cască de protecție omologată – obligatorie

Un punct cheie pentru siguranță este și obligativitatea purtării căștii de protecție omologate de către conducătorii și pasagerii motocicletelor și mopedelor. Aceasta trebuie să fie adaptată tipului de vehicul utilizat și să aibă sistemele de prindere corect utilizate.

Astfel, autoritățile doresc să reducă numărul de accidente grave în rândul motocicliștilor.

Citește și: Amenzi de peste 900 de lei pentru șoferii care nu respectă aceste reguli, pe timp de ploaie

Inițiatorii proiectului subliniază că măsurile propuse răspund unei realități din ce în ce mai apăsătoare: traficul urban devine sufocant. Bucureștiul se află pe locul 4 în Europa în ceea ce privește gradul de aglomerație, iar un șofer pierde anual peste 150 de ore blocat în trafic. În plus, această aglomerație are un impact negativ asupra mediului și sănătății publice, crescând nivelul de poluare și consumul de combustibil.

În acest context, promovarea utilizării motocicletelor și altor vehicule alternative devine o soluție logică și necesară. În plus, aceste modificări legislative ar putea încuraja mai mulți cetățeni să renunțe la mașinile personale în favoarea mijloacelor de transport mai rapide și mai flexibile.

Astfel, proiectul legislativ propus la Senat deschide noi oportunități pentru utilizatorii de motociclete, mopede și biciclete. Dacă va fi adoptat, acest act normativ ar putea transforma radical modul în care aceste vehicule se integrează în traficul urban, contribuind la decongestionare, siguranță rutieră și un mediu mai curat. Până atunci, rămâne de urmărit parcursul proiectului prin Parlament, promulgarea sa și publicarea în Monitorul Oficial.

Motocicletele pot fi parte din soluția la problemele traficului urban – iar reglementările inteligente le pot transforma într-un aliat strategic al mobilității urbane moderne.