Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au anunțat modificarea modelului unic al biletului de trimitere pentru servicii medicale clinice, dar și al biletului de internare utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Mai exact, schimbarea vizează eliminarea obligativității completării adresei de domiciliu a pacientului.
Potrivit CNAS, această decizie simplifică procesul birocratic atât pentru pacienți, cât și pentru personalul medical. „Pacienții nu mai trebuie să furnizeze date care nu mai sunt relevante în contextul noilor cărți de identitate, iar personalul medical poate să completeze documentele conform instrucțiunilor actualizate, fără întârzieri. Măsura contribuie la reducerea birocrației și la alinierea sistemului medical la realitatea legislativă actuală”, se arată în documentul oficial publicat de instituție, potrivit evz.ro.
Motivul pentru care biletul de trimitere și de internare va fi modificat
Modificarea aceasta va ajuta la simplificarea procesului de completare a biletului de trimitere și de internare. Această decizie se bazează pe prevederile Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 17/2025 care modifică Legea nr. 119/1996 privind actele de stare civilă, dar și Ordonanța nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul și actele de identitate ale cetățenilor români.
Totodată, schimbarea respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 521/2023, prin care au fost aprobate pachetele de servicii medicale și Contractul-cadru ce reglementează asistența medicală, medicamentele și dispozitivele medicale în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Normele metodologice de aplicare au fost stabilite prin Ordinul comun al ministrului Sănătății și al președintelui CNAS nr. 1857/441/2023.
Astfel, pacienții și personalul medical vor beneficia de un proces mai rapid atunci când vor avea nevoie de o trimitere, odată cu eliminarea acestei rubrici.
Biletele de trimitere devin documente digitale
Schimbarea modelului biletului de trimitere face parte dintr-un proces mai amplu de digitalizare a sistemului medical românesc. Ministerul Sănătății a anunțat modernizarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Acest proiect are o valoare de 100 de milioane de euro și este finanțat cu ajutorul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Noua versiune a platformei va elimina formularele tipizate pe hârtie și va transforma biletele de trimitere, scrisorile medicale și alte documente în fișiere digitale, fiind mai ușor de accesat de către medici, dar și de către pacienți. Primele module ale sistemului urmează să fie lansate până la sfârșitul acestui an, iar versiunea completă va deveni operațională până în luna august 2026.
„Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) este cel mai important proiect de digitalizare din istoria sistemului sanitar românesc și are o valoare de 100 de milioane de euro, finanțare prin PNRR”, a declarat ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete.
În prezent, peste 16 milioane de cetățeni și mai mult de 70.000 de furnizori de servicii medicale utilizează zilnic PIAS. Această platformă validează și raportează peste 700.000 de servicii medicale în fiecare zi, dintre care aproape 200.000 reprezintă rețete compensate.
Totuși, sistemul actual funcționează pe echipamente vechi, instalate încă din 2002, din cauza căruia apar destul de des blocaje și întârzieri. „Toate aceste procese vitale rulează încă pe echipamente instalate începând cu anul 2002 – învechite, fragile, pentru care nu se mai produc nici măcar piese de schimb. Este de neacceptat ca, în 2025, medicii şi pacienții să piardă timp prețios în faţa unor servere blocate”, a avertizat ministrul Alexandru Rogobete. Modernizarea PIAS are rolul de a elimina aceste probleme.